Smidig traktor bra för jordbearbetningsredskap
John Deere 7820 är en bekväm och smidig traktor som kan ge en enormt stor dragkkraftsökning vid ökad belastning.
I NilehnTekniks dragkraftstest lyckas John Deere 7820 överföra 65 procent av motorns maxeffekt till hjulen. Det är ett synnerligen normalt värde och flera av de traktorer NilehnTeknik testat ligger just där.
Vad som däremot utmärker traktorn på ett positivt sätt är dess förmåga att öka dragkraften långt efter det att traktorn nått maxeffekt och belastningen fortsätter att öka. Som framgår av vidstående kurvor fortsätter dragkraften att öka med ytterligare drygt 60 procent i testet med den lägre hastigheten medan den i stort sett fördubblas i testet med den högre hastigheten innan dess belastningen blir för stor och traktorn stannar.
Den viktigaste egenskapen till att traktorn klarar detta är den steglösa transmissionen som hela tiden kompenserar för belastningsökningen så långt det överhuvudtaget är möjligt.
Precis som för alla andra traktorer med steglös transmission gäller det att ställa in transmissionsreglaget rätt beroende på arbetet. På ett vred kan man välja om utväxling och motorvarv ska ställas in manuellt eller man vill använda automatik. Automatiken har tre lägen, ett för kraftuttagsdrift där traktorn hela tiden prioriterar motorvarvtalet då det börjar gå tungt och två lägen där traktorn låter motorvarvtalet sjunka innan utväxlingen minskar. Hur mycket varvet ska tillåtas sjunka programmerar föraren in i kördatorn. För att nå bästa resultat i en dragkraftstest måste vredet stå där varvet tillåts sjunka ner till 1 800 rpm.
I det mest ekonomiska läget når John Deere 7820 toppfarten, i Sverige 40 km/h, redan vid 1 400 rpm.
Testtraktorn väger totalt 8 672 kg. Traktorn kan belastas till maximalt 13 100 kg. Vid den vikten och med ett lägre lufttryck i hjulen hade John Deere 7820 lyckats ännu bättre i dragkraftstesten, något som bekräftas av Mikael Persson, produktchef traktorer på John Deere i Sverige.
Förlusten mellan motor och kraftuttag är knappt 11 procent enligt mätningen i dynamometern.
John Deere 7820 är mellantraktorn av tre i 7020-serien. Traktorerna tillverkas i Waterloo, USA.
Till skillnad från 7920 finns 7820 även med vanliga mekaniska växellådor. De heter Powerquad Plus eller Autoquad Plus och består av fem manuella gruppväxlar och fyra powershiftsteg. Med denna växellåda i stället för den steglösa som heter AutoPowr blir traktorn cirka 65 000 kronor respektive 42 000 kronor billigare.
Oavsett vilken transmission man väljer sitter fram, back, neutral och parkering i spaken till vänster om ratten.
Skalar man av allt och köper en 7820 till lägsta möjliga pris kostar den 789 412 kronor.
Då blir man även av med det aktiva förarsätet, klimatorn, fjärde dubbelverkande uttaget, passagerarsätet och den elektriskt manövrerade backspegeln som sitter till höger. Det är en bra detalj eftersom traktorn saknar dörr på höger sida som standard. De kunder som önskar dörr till höger betalar ytterligare 2 079 kronor. Med dörr till höger blir emellertid bränsletanken 34 liter mindre.
Hydraulisk vagnsbroms är standard men för ett tillägg på 24 312 kronor får traktorn tryckluftsbromsar.
John Deere 7020-serien presenterades i Europa i november 2003. Just 7820 är såld i 31 exemplar i Sverige fram till siste mars 2005.
John Deere 7820.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 145 kW (197 hk) maxeffekt och max vridmoment 903 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Steglös transmission med kopplingsfri fram/back.
Däck: 600/65R28 fram och 620/70R42 bak.
Vändradie: 6,3 meter.
Bränsletank: 392 liter.
Lyftkapacitet: 9 177 kp.
Max hydraulflöde: 121 l/min
Max hydraultryck: 210 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 7 772 kg (utan vikter).
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (26 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (108 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Pris: 914 447 kronor
Pris per hk: 4 641 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 18 x 50 kg 14 428:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 74 950:-
Tre extra dubbelverkande uttag: 27 037:-
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std/std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 39 475:-