Snabb A4
Nu lanseras den tredje generationen av Audi RS 4 Avant. En bil som erbjuder en helt unik kombination av extrem prestanda och vardagsnytta: V8-motor med 450 hk och quattro permanent fyrhjulsdrift förpackat i en flexibel och rymlig kombikaross.
Hjärtat i nya Audi RS 4 Avant är den högvarviga V8-motor som även sitter i Audi RS 5 Coupé. Maskinen har en cylindervolym på 4 163 cm3 och producerar 450 hk vid 8250 r/min, vilket ger en litereffekt på hela 108,1 hk. Samtidigt är körbarhet och flexibilitet på topp – det maximala vridmomentet på 430 Nm finns tillgängligt hela vägen mellan 4 000 till 6 000 r/min. Den kraftfulla drivlinan tar RS 4 Avant från noll till 100 km/h på 4,7 sekunder, toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan på kundens begäran höjas till 280 km/h.
Den handbyggda motorn kombinerar sin höga toppeffekt med en för prestandaklassen exemplarisk bränsleekonomi, RS 4 Avant drar mindre än 1,1 liter per mil i EU:s körcykel för blandad körning. En viktig del i bilens bränsleeffektivitet är den standardmonterade sjuväxlade S-tronicväxellådan med dubbelkopplingsteknik, som ger låga transmissionsförluster och dessutom har en hög sjunde växel, vilket sparar bränsle under landsvägs- och motorvägskörning. Men S-troniclådans främsta funktion i RS 4 är att leverera blixtsnabba växlingar under aktiv körning. Föraren kan välja att växla manuellt med paddlar bakom ratten eller växelväljaren, alternativt låta växellådan växla automatiskt. Växellådan är dessutom utrustad med Launch Control, en funktion som åstadkommer snabbast möjliga acceleration från stillastående genom att optimera hjulspinn och växlingar.
Maximal drivkraft – quattro permanent fyrhjulsdrift med kronhjulsdifferential
Precis som alla andra RS-modeller från Audi har RS 4 quattro permanent fyrhjulsdrift som standard. I hjärtat av systemet sitter en mittdifferential av kronhjulstyp. Kronhjulsdifferentialen varierar hela tiden kraftfördelningen mellan fram- och bakaxeln, och skickar beroende på körförhållanden maximalt 70 % av drivkraften till framhjulen, eller som mest 85 % till bakhjulen. Normalt fördelas 60 % av kraften till bakaxeln, vilket skapar sportigt neutral väghållning i kurvorna. Kronhjulsdifferentialen arbetar tillsammans med ett system för vridmomentstyrning över alla fyra hjul. Om, till exempel vid hård kurvtagning, lasten på ett innerhjul skulle minska så att det riskerar att börja spinna, bromsas det lätt. Dessutom erbjuder Audi en så kallad sportdifferential som extrautrustning, vilket möjliggör ytterligare styrning av motorns vridmoment mellan bakhjulen, vilket minimerar oönskad under- respektive överstyrning. Självklart kan ESP-systemet kopplas ur fullständigt, exempelvis vid körning på bana.
Chassi och bromsar på Audi RS4: Med inspiration från racerbanan
Hjulupphängningarna på Audi RS4 är av en speciellt sofistikerad konstruktion. Flera av komponenterna i de femlänkade främre hjulupphängningarna och de bakre hjulupphängningarnas trapetslänkar, är tillverkade av aluminium för att minska den ofjädrade vikten och därigenom förbättra väghållningen. Den fasta fjädringen sänker karossen med 20 mm jämfört med A4 Avant. Nya, smidda 19-tumsfälgar med 265/35 däck är standard, medan flera varianter av 20-tumshjul med 265/30-däck erbjuds som tillval.
Bakom hjulen sitter bromsskivor av en ny typ. De ventilerade skivorna, som mäter hela 365 mm på framaxeln, har en vågformad ytterkant, samtidigt som de är monterade i navet med styrpinnar. Denna konstruktion minskar spänningar och gör sig av med värme snabbare. Dessutom minskar konstruktionen den ofjädrade vikten med 3 kg. Keramiska skivor med 380 mm diameter för framaxeln finns som tillval.
Med Audi drive select kan föraren ställa in bilen efter eget tycke och smak. Systemet erbjuder tre olika körlägen: comfort, auto och dynamic. Systemet påverkar styrningens vikt, växellådans snabbhet och respons, samt motorns svar på gaspådrag, Dessutom påverkas motorns avgasljud, och, om bilen utrustats med en sådan, sportdifferentialens funktion. Ett annat tillval som påverkas av drive select-systemet är dynamisk styrning, som kan variera styrningens utväxling med nästan 100 % beroende på hastighet. Dessutom kan RS4 utrustas med Dynamic Ride Control (DRC), ett system för aktiv stötdämpning. Även DRC kan konfigureras via drive select.
Kraftfull exteriördesign
Karossens design uttrycker effektivt RS4 Avants sportiga karaktär. Några av de mer framträdande designelementen i fronten är single-frame-grillen i antracitgrått samt LED-varselljusen. Dessutom övergår den främre stötfångaren i en djup, sportig splitter. Denna säkerställer tillsammans med takspoilern optimal aerodynamik. På bilens sidor ger de breddade hjulhusen ett muskulöst intryck. Baktill märks det dubbla avgassystemet som integrerats i en diffuser. Som extrautrustning erbjuder Audi ett sportavgassystem som ger en extra potent ljudbild och svarta avgasutblås.
Interiör i sportigt svart
Interiören i RS 4 Avant är helt i svart, med undantag av innertaket, som även kan beställas i färgen Moon Silver. Krom- och aluminiumdetaljer förädlar instrumenteringen, samtidigt som kolfiberinlägg markerar bilens sportiga karaktär. Framstolarna är elektriskt justerbara och täckta av en kombination av svart läder och alcantara. Nappaläder i svart eller silver med grå sömmar finns som tillval. Skalstolar finns också som tillval.
Förarinformationssystemet har färgdisplay som standard och inkluderar en speciell RS-meny med ett tidtagarur för varvtider och oljetermometer. Bagageutrymmet rymmer upp till 1430 liter och kan utrustas med självöppnande baklucka och lastsäkringssystem.
Förförsäljningen av nya Audi RS 4 Avant börjar i maj och de svenska priserna börjar på 762 000 kronor.