ANNONS

Stabil och lugn på vägarna

Nya Nissan Qashqai+2 är tyngre, längre och högre en föregångaren. I den nya bilen finns det plats för sju personer men är alla fullvuxna så blir det trångt.
Under oktober i fjol släppte Nissan Qashqai+2. Det är en kompakt crossover som är en uppföljare till Qashqai. Skillnaderna är många. Den nya modellen har längre hjulbas, 135 millimeter, och höjden har vuxit med knappt 4 centimeter.
Annat som skiljer är utformningen av såväl front som akter. Fram sitter en ny frontgrill som kännetecknar nya modellen och bak finner man en ny baklucka med djupare bakruta. Inne i kupén finns röd skinnklädsel. Det kostar i och för sig 13 000 kronor extra men det ger ett trevligt utseende samtidigt som skinn är praktiskt. I förarstolen sitter man bekvämt med gott om plats. Det enda man saknar är elektriskt inställbara stolar. Bilen har elektriskt soltak som standar och rutan där släpper in mycket ljus i kupén, i vart fall så länge taket är rent.
Flyttar man bak i första baksätet finner man även där gott om plats bland annat tack vare att sätes raden är flyttbar i ländled. Dessutom har man god sikt utåt då man sitter ganska högt upp. De två sätena längst bak fäller man enkelt upp ur bagageutrymmet, men där är platsen betydligt mer begränsad och dessa två platser är anpassade för barn eller ungdomar.
Testbilen har en bensinmotor på två liter och 140 hästkrafter. Qashqai+2 går även att få med en dieselmotor på två liter och 150 hästkrafter men då stiger priset till 327 500 kronor, med samma utrustning som provbilen har.
Att köra Nissan Qashqai+2 är trevligt. Den sexväxlade CVT automatlådan, som ger ett i princip steglöst växlande, fungerar mycket bra.. Givetvis kan man även växla bilen manuellt genom att föra över växelspaken till vänster där man har ett manuellt läge. Bilen har fyrhjulsdrift som man aktivera genom ett vred framför växelväljaren. Där finns tre lägen, tvåhjulsdrift, fyrhjulsdrift med automatisk avkänning samt ett lockläge med permanent fyrhjulsdrift. Bilens fjädring duger gott till landsvägskörning och även grusvägskörning men om man kommer ut på sämre underlag med större ojämnheter så blir bilen stötig och orolig.
Annars inbjuder en markfrigång på tjugo centimeter till denna typ av körning. Ute på vägarna fungerar bilen bra och upplevs stabil och lugn. Det enda man reagerar på är att motorn jobbar på höga varv och växlar sent under acceleration. Detta medför en ganska hög ljudnivå vid fartökning, men med 100 kilometer per timme och aktiverad farthållare så ligger ljudnivån på 72 decibel i kupén.
Bensinmotorn får jobba ganska hårt under acceleration vilket direkt märks på bränsleförbrukningen. Nissans uppgifter på blandad körning är 0,85 liter per mil. Lantbruk har ingen möjlighet att kontrollera dessa uppgifter men enligt bilens egen färddator är förbrukningen cirka en liter per mil. Nissan har tre olika utrustningspaket som man kan välja på beroende på vilket utrustning man vill ha. Något som är standard för alla bilar är kylfunktionen i handsfacket, vilket kan vara skönt under en varm sommardag.

Nissan Qashqai+2 Tekna 2.0
Motor: Två liters bensinmotor på fyra cylindrar med överliggande kamaxlar och 16 ventiler.
Max effekt: 104 kW (140 hk) vid 6000 rpm
Max vridmoment: 196 Nm vid 4800 rpm
Transmission: 6 växlad CVT automatisk växellåda
Toppfart: 177 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 11,7 sekunder
Förbrukning: 0,85 liter per mil (enl. Nissan) på blandad körning
Bränsletank: 65 liter
Yttre vändradie: 5,5 meter
Markfrigång: 200 millimeter
Mått: längd 452,5 cm, bredd 178 cm, höjd 164,5 cm, hjulbas 276,5 cm
Vikt: tjänstevikt: 1650 kilo, totalvikt: 2215 kilo
Pris: 301 500 kronor inklusive moms

Plus:
Automatisk avbländade backspegel.
Bluetooth anslutning till telefonen.
Keyless system

Minus:
Innebackspegelns placering
Litet lastutrymme när bilen har sju passagerare.
Trångt insteg till de 2 extraplatserna.

Under senhösten 2008 kom Nissan Qashqai +2 som är en efterföljare till vanliga Qashqai. Den har blivit längre, högre och tyngre med plats för sju personer.

På den lilla skärmen mitt i instrumentpanelen kommer backkameran upp när man lägger i backväxel. En bra bild med färg och avståndsmarkeringar underlättar backningen mycket.

Om man fäller ner armstödet i mitten på första baksätet hittar man en smidig drickahållare och eluttag om man behöver ström till något. Smidigt!

Eftersom bilen har sju säte blir lastutrymmet ganska litet men Nissan har ändå fått plats med ett fack där man kan förvara solgardinen när den inte används.

Relaterade artiklar