Stor jämförelse av vändtegsautomatik
Med redskap både framför och bakom traktorn blir det många funktioner som ska manövreras när man kommer fram till vändtegen för att vända och köra igång med nästa drag. Med en bra vändtegsautomatik är det enkelt att programmera in allt som ska hända och få det att fungera perfekt men med en sämre utrustning kan det bli än värre än med ett manuellt system. NilehnTeknik testar sju olika vändtegsautomatiker för att se vilket som är bäst.
Claas har den bästa vändtegsautomatiken vad gäller finesser medan Valtra, Deutz-Fahr och New Holland är lättast att använda.
Med New Holland menas i detta avseende även Case IH som har exakt samma teknik. Det samma gäller för alla Samegruppens traktorer. NilehnTeknik har provkört en Deutz-Fahr, men systemet är exakt det samma i Lamborghini och Same.
Det finns många typer av vändtegsautomatik, allt från enstaka funktioner till kompletta system där man kan programmera in allt.
Till de enkla systemen hör saker såsom differentialspärr och fyrhjulsdrift som stängs av så fort styrvinkeln övergår ett förutbestämt gradantal respektive hastigheten överstiger ett visst värde.
Nästa steg är kraftuttag som slås till och från automatiskt när trepunkten sänks respektive höjds.
Dessa system är enkla att aktivera, för det mesta är det ett autoläge i samma strömbrytare som för fyrhjulsdrift, differentialspärr respektive kraftuttag.
Med andra ord, lätt som en plätt.
Men i dag erbjuder traktortillverkarna mer än så. Nu kan man programmera in funktioner såsom, trepunkt, upp/ner, aktivering av yttre hydraulik samt ändring av motorvarvtal och växel. På olika sätt, beroende på traktorfabrikat och modell, programmerar föraren in vilka funktioner som ska utföras och i vilken ordning.
När alla inställningar är klara är behöver föraren endast utföra ett eller några enkla handgrepp när traktorn når vändtegen, för att alla allt ska ske med automatik. Föraren kan koncentrera sig på att styra runt traktor och redskap.
Vändtegsautomatik blir allt mer intressant i takt med att redskapen blir mer avancerade, större samt det att fler och fler traktorer har redskap både fram och bak.
Kör man exempelvis med en växelplog i fronten och en där bak blir momenten flera när man når vändtegen.
Först ska fronplogen upp och efter en exakt sträcka ska plogen bak upp. Framkörningshastigheten ska sänkas, differentialspärren ska slås av, båda plogarna ska växlas och kanske vill man backa en liten bit för att på så vis klara sig med smalare vändteg.
När man kommit runt och fram till fåran ska frontplogen ner igen och efter en stund även den bakre plogen.
Med de finaste systemen av vändtegsautomatik utför traktorn alla dessa moment och det enda föraren behöver göra är att trycka på en knapp, en gång per vändteg.
Fendt, Valtra, New Holland, Massey Ferguson, Claas och John Deere kan utföra alla programmerade funktioner i en följd efter det att föraren tryckt på aktiveringsknappen en gång. Alla utom Valtra kan ha två sekvenser lättåtkomligt samtidigt så att föraren kan välja ett sätt på den ena vändtegen och ett annat på den andra. Det kan ju exempelvis vara en spets på den ena sidan av fältet och att man där vill köra saktare, backa en gång, etc något som inte behövs på den andra sidan av fältet.
Av de sju testade systemen följer fem av dem en standard där vändtegsautomatiksfunktionen illustreras med en traktor sedd uppifrån och en pil som vänder 180°. Det är ett bra system för då vet alla förare med vilken knapp man aktiverar systemet och kommer igång.
På John Deere heter vändtegsautomatik HMS. Det kommer från engelskans headland management system och därmed står det HMS på knappen.
Deutz-Fahrs system skiljer sig mest från de andra men när man väl vet hur det fungerar är det extremt lättanvänt.
Genom att hålla inne en knapp på baksidan av körspaken och samtidigt vinkla spaken åt vänster i 3 sekunder aktiveras inspelningsfunktionen. Därefter kör man alla moment i praktisk drift och när man är klar trycker man åter på knappen och vinklar spaken tills det hörs en signal. Nu är det programmerat.
Deutz-Fahr har ingen tid- / sträckfunktion mellan momenten utan i den traktorn måste föraren vippa på körspaken en gång åt vänster för varje funktion som ska utföras. Fördelen med det är att man slipper programmera om tider/sträckor om vändtegen ändras efterhand som arbetet pågår.
Å andra sidan erbjuder alla de andra sex traktorerna att föraren kan välja om man vill stega ett moment i taget själv eller utföra allt i en automatisk sekvens.
På Valtra och New Holland måste man köra traktorn för att programmera vändtegsautomatiken medan de andra fyra erbjuder valfriheten att köra eller stå stilla. Att köra är för de flesta enklare. Det blir som en inspelning av alla moment föraren utför medan stillastående programmering innebär att föraren matar in funktion efter funktion i monitorn och där även väljer tidsfördröjning mellan de olika momenten.
På John Deere, Massey Ferguson, Fendt och Claas kan föraren justera stillastående i redan inmatade uppgifter, såväl praktiskt inspelade som stillastående programmerade. Det kan vara bra när förutsättningarna ändras och skillnaden mellan upp respektive ner mellan bakre och främre trepunkt inte längre stämmer. I Claas kan man dessutom enkelt justera tiderna mellan varje funktion i monitorn.
Eftersom en traktor används till flera olika redskap och även körs med flera olika förare kan vändtegsautomatikerna ofta komma ihåg flera olika sekvenser. Det är allt från 6 olika redskap/förare på Massey Ferguson och upp till ett obegränsart antal för New Hollands finaste system som heter IntelliWeiw II. Deutz-fahr har dock endast minne för ett redskap/förare. New Holland har alltså ytterligare ett finare system än det NilehnTeknik testade. Funktionerna är dock de samma och skillnaden är i praktiken att IntelliWeiw II innebär en färgskärm samt större minne.
New Holland har dessutom valt att göra det lätt för sig. Man har skippat fyrhjulsdrift, differentialspärr och kraftuttag i vändtegsautomatiken eftersom det redan innan finns separat automatik för dessa tre. Det innebär att om man vill stänga av kraftuttaget på vändtegen och inte har ett buret redskap måste man ”lura” systemet och programmera in en lyftning respektive sänkning av trepunkten och därmed få med sig stopp och start på trepunkten. Det kan vara en bra funktion vid körning med en potatisupptagare.
I traktorer med monitor såsom Claas, Fendt, Massey Ferguson, John Deere och New Holland med IntelliWeiw ställer man även in flöde och tid för den yttre hydrauliken i anslutning till vändtegsinställningarna. På Valtra Advance, den enda Valtran med vändtegsautomatik, görs hydraulinställningarna i en separat monitor i höger armstöd. På Deutz-Fahr ställer man in tid och flöde med vred under ett lock i höger armstöd. Alla Deutz-Fahr med körspak i höger armstöd har även vändtegsautomatik.
För samtliga traktorer gäller att det endast är elhydrauliska yttre hydrauluttag som fungerar i vändtegsautomatiken. Alla testade system klarar även att ändra motorvarvtal och hastighet, antingen genom växling eller genom hastighetsändring i den steglösa transmissionen.
Vad kostar vändtegsautomatik?
Det är svårt att sätta priset på själva vändtegsautomatiken på de flesta traktorerna. Som exempel ingår systemet som standard på Claas Axion, Fendt Vario och Valtra Advance. New Holland HTS kostar från 3 000 kronor beroende på modell och till John Deere kostar HMS cirka 6 000 kronor. På Massey Ferguson ingår vändtegsautomatiken i terminalen Datatronik III. Den kostar cirka 15 000 men har ju många andra funktioner än enbart vändtegsautomatik. För att få vändtegsautomatik på Deutz-Fahr måste man köpa Profil Line-versionen, plus cirka 53 000 kronor, och då får man även reglagen med bland annat körspak i höger armstöd, större lastkännande hydraulpump, elhydraulik samt kryplåda. Vad själva vändtegsautomatiken kostar i ett sådant paket är givetvis svårt att uppskatta.