ANNONS

Stor, snygg och lyxig

Audi Q7 är en SUV i den stora klassen med en längd på över fem meter och som är över 2,5 ton tung. Detta gör att bilen ser kraftfull ut, framförallt framifrån med den stora grillen, men även från sidan med sina följsamma linjer. När man tar plats i förarstolen upplevs miljön väldigt ny och fräsch. Mätarna och knappara sitter så man lätt kan överblicka dem. Med hjälp av knapparna och ratten som sitter mellan växelspaken och armstödet styr man flera olika funktioner och i skärmen mitt i instrumentpanelen ser man inställningarna. Exempel är navigationssystemet, olika ljudinställningar eller anslutningen till telefonen via bluetooth. Föraren kan lätt välja olika alternativ med multifunktionsratten utan att tappa koncentrationen på vägen.
Även baksätet är bekvämt och luftigt och det har en egen klimatanläggning. Bilen är utrustad med sju säten. Även dubbelsätet längst bak har plats för benen tack vare att det ordinarie baksätet är flyttbart i längdled om cirka 30 centimeter.
Bilens motor är på 240 dieselhästar. Detta gör bilen pigg och lättkörd trots den ansenliga vikten. Automatväxellådan gör givetvis sitt till med extremt mjuka växlingar oavsett om man kör i automat eller växlar själv med tiptronicfunktionen. Det fanns även ett sportläge i växellådan som pressar bilen till det yttersta.
Bränsleförbrukningen på en så stor och tung bil blir ganska hög men Audi säger att den ska ligga på endast en liter per mil vid blandad körningen. Lantbruk gjorde inga officiella mätningar men vi är helt övertygade om att testbilen förbrukade mer än så.
En sak som märks så fort man börjar köra med bilen är hur tyst den är. Enligt Lantbruks mätningar var det 62 decibel i kupén vid 100 kilometer i timmen, en väldigt låg ljudnivå. Bilen går säkert på vägen bland annat tack vare fyrhjulsdriften och den långa hjulbasen. Ute i terrängen får fjädringen bekänna färg. Fjädringen arbetar förträffligt. Man känner hur axlarna rör sig medan karossen står stilla. Just testbilen hade adaptiv luftfjädring som elektroniskt reglerar dämpningen. Man kan välja mellan flera olika lägen beroende på var man kör. En annan finess med detta luftstyrda dämpningssystem är att man manuellt kan sänka bilens bakdel för att enklare kunna lasta bilen.
I lastutrymmet har Audi tänkt ut en smart lösning med skenor vid varje sida som man kan fästa lastanordningar i för att säkra lasten. I stället för att ha en enda väska som ligger och hoppar rundor i bagaget kan man enklet fästa den längst med en sida. Lastutrymmet är stort men om man har de bakre två sätena uppfällda minskas det betydligt.
Bilen som provkördes var utrustad med Audi parkeringsystem. När man lägger i backväxel så visas parkeringsystemet på skärmen mitt i instrumentpanelen. Med hjälp av sensorer får man på skärmen varningar om hinder både framför och bakom bilen. Systemet kan även aktiveras genom ett enkelt knapptryck när man kör framåt.

Audi Q7 3,0 TDI Tiptronic
Motor: Sex cylindrig turbodiesel i V-form på tre liter med andra generationens commonrail teknologi
Max effekt: 176 kW (240 hk) vid 4000 rpm
Max vridmoment: 550 Nm vid 2000 rpm
Transmission: Sex stegs automatväxellåda med tiptronic och sportprogram
Toppfart: 216 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 8,5 sekunder
Förbrukning: 0,98 liter per mil (enl. Audi) på blandad körning
Bränsletank: 100 liter
Yttre vändradie: 6 meter
Markfrigång: 240 millimeter
Mått: längd 508,6 cm, bredd 217,7 cm, höjd 173,7 cm, hjulbas 300,2 cm
Vikt: tjänstevikt: 2520 kilo, totalvikt: 3120 kilo
Pris: 664 500 kronor inklusive moms

Plus:
Tyst
Mjuk växellåda
Bra stolar med skön komfort

Minus:
Låg frigångshöjd med öppen bagagelucka
750 kilo tillåten släpvagnsvikt
Priset

Audi Q7 är en maffig bil med många finesser och ett utseende som tilltalar många.

Det finns många knappar över instrumentpanelen men med ett systematiskt mönster som gör det användarvänligt.

Skenorna vid sidorna förenklar om man vill säkra sin last på ett säkert sätt.

Vid punktering får man pumpa upp reservhjulet med en medföljande kompressor innan användning.

Relaterade artiklar