ANNONS

Storleken har betydelse

Samson Agro och Vredestein Tyres har samarbetat om ett innovativt däcktest för flytgödselspridare. Stor diameter och VF-teknik är bra för såväl jordhälsa som bränsleförbrukning.

Samson Agro och Apollo Tyres har genomfört ett omfattande däcktest i Viborg-området i Danmark för att undersöka hur hanteringen av organisk gödsel kan bli mer effektiv. Denna samarbetsstudie utvärderade fem olika storlekar av Vredestein-däck för gödselvagnar och deras påverkan på bränsleförbrukning, markpackning och prestanda i både fält- och vägförhållanden.
Testet utfördes med en Tractor Case Puma 260 CVX och en Samson PG II Genesis tandemaxlad gödselvagn.

De testade däcken var:

Vredestein Flotation Trac 650/55 R26.5
Vredestein Flotation Trac 750/60 R30.5 (referensdäck)
Vredestein Flotation Optimall VF 750/60 R30.5
Vredestein Flotation Trac 800/60 R32
Vredestein Flotation Trac 800/60 R38

Däcksdiameterns effekt
Resultaten från fälttestet visar att en uppgradering från det minsta till det största Vredestein-däcket ger betydande förbättringar, inklusive lägre bränsleförbrukning och minskad markpackning. Bränslebesparingar på upp till 14 % uppnåddes med det största däcket jämfört med referensdäcket. Hjulsläpningen minskade avsevärt (upp till 30 %) från det minsta till det största däcket, även om fördelarna avtar mellan de största storlekarna. Det större däcket ger ett större markavtryck, vilket fördelar belastningen jämnare och resulterar i ett marktryck på mindre än 1,0 bar. Detta bidrar till att skydda jorden från packning.

VF-teknik jämfört med icke-VF
Bränslebesparingarna förstärks ytterligare när VF-teknik används, eftersom däcken kan anpassa sig flexibelt till varierande belastningar och terräng. Bränslebesparingar på upp till 8 % uppnåddes med Vredestein Flotation Optimall VF 750/60R30.5 jämfört med ett icke-VF-referensdäck av samma dimension.

Fördelar vid vägtransport
För arbetsuppgifter som inkluderar omfattande vägtransporter visade testerna små skillnader i bränsleförbrukning. Däremot visade sig Vredestein Flotation Optimall VF vara det mest ekonomiska däcket.

Fördelar med reglering av däcktryck och hjuldrift
Testet belyste också fördelarna med ett centralt system för reglering av däcktryck (CTIS), som justerar trycket mellan fältarbete och vägtransport för att optimera däckens prestanda. Denna funktion förbättrar inte bara jordskyddet utan minskar även bränsleförbrukningen med upp till 10 %. Dessutom minskade hjuldriftsspåret med upp till 16 % och minimerade markpackningen när gödselvagnen var utrustad med hjuldrift.

Slutsats
Resultaten understryker vikten av att välja rätt däck. VF-teknik, hjuldrift och system för reglering av däcktryck optimerar däckens prestanda ytterligare. Små däckdiametrar kan vara fördelaktiga vid mycket vägtransport, medan större däckdiametrar är mest gynnsamma för fältarbete eller kortare vägtransporter. Dessa lösningar erbjuder tydliga fördelar för både kostnadseffektivitet och hållbarhet, vilket hjälper lantbrukare och entreprenörer att maximera maskinernas prestanda och undvika markpackning för att skydda värdefull åkermark.

Relaterade artiklar