ANNONS

Svensk småskalighet och djurvälfärd lockade tysk media

Det svenska deltagandet i mässan Grüne Woche fick rikligt med uppmärksamhet från framför allt tysk media. Det småskaliga och lite annorlunda matutbudet väckte intresse, liksom budskapet om Sveriges satsning på djurvälfärd och låg antibiotikaanvändning.

Grüne Woche brukar räknas som världens största konsumentmässa för lantbruk, livsmedel och trädgård och inför årets upplaga hade Sverige kraftsamlat med rekordstor monter, en helt ny restaurangdel och drygt 20 deltagande företag. Redan under mässans första dag stod det klart att det svenska utbudet med allt från hantverkscider och värmländska älgburgare till gourmetsill och veganska bullar från Skåne skapade stort intresse.

Jordbruksverket informerade även om mervärden som hållbarhet, god djurvälfärd och låg antibiotikaanvändning – frågor som för tillfället är hett debatterade i Tyskland. Och den svenska montern fick en hel del medial uppmärksamhet, i den tyska fackpressen men även i exempelvis Berliner Morgenpost och med ett filmat reportage i Bild.

– Det är otroligt roligt att vår svenska medverkan har väckt så mycket uppmärksamhet. Jag tror och hoppas att det kan leda till ett ökat intresse för svenska livsmedel och svensk måltidsturism. Våra livsmedelsproducenter är sedan länge vana vid tydliga regler för god djurvälfärd och förhoppningen är att Sverige ska ses som ett föregångsland, säger Camilla Bender Larson, som är ansvarig för Sveriges medverkan på Grüne Woche.

Småskalig matproduktion i centrum
De drygt 400 000 besökarna spenderade över en halv miljard kronor under mässans tio dagar. Tonvikten i den svenska montern låg på småskalig matproduktion och syftet var att visa upp Sverige som ett intressant besöksmål med tydlig koppling till mat och måltid – målsättningar som definierats i livsmedelsstrategin som riksdagen har beslutat om.

– Det var första gången vi var med på mässan, så vi visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss. Men redan efter den första dagen fick vi besked att det behövdes mer mat. Vi sålde mellan 800 och 1000 smakportioner om dagen, de gick som smör i solsken, och reaktionerna vi fick var otroligt positiva. Många tyskar visste inte ens att det går att äta älg, berättar Christoffer Schyman som tillsammans med kollegorna Robin Sundholm och Anna-Lena Lönnstam sålde älgburgare från sin restaurang Almars krog i Karlstad, i samarbete med grannkrogen Krokstad Herrgård.

Ministrar möttes i Jordbruksverkets monter
Den svenska landsbygdsministern Jennie Nilsson fanns på plats i samband med invigningen och träffade en lång rad av sina ministerkollegor från andra länder, bland dem Julia Klöckner från Tyskland som besökte Sveriges monter på invigningsdagen av mässan.

Satsningen med svensk medverkan på Grüne Woche fortsätter även 2021 och Jordbruksverket välkomnar svenska livsmedelsproducenter och måltidsdestinationer som är intresserade av att ingå i det svenska ”landslaget” att höra av sig.

Mer information om mässan
Grüne Woche i Berlin är en världsledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård. Årets upplaga hade drygt 400 000 besökare som tillsammans spenderade över en halv miljard kronor. Sverige deltog med runt 25 företag, främst småskaliga livsmedelsproducenter med stark lokal anknytning, som var samlade i en gemensam svensk representationsmonter arrangerad av Jordbruksverket.

Den övergripande ambitionen med det svenska deltagandet är att väcka intresse för Sverige som måltidsdestination och livsmedelsexportör. Ett sätt att uppnå det målet är att lyfta fram de mervärden som svensk mat och dryck kan erbjuda, inte minst kring hållbarhet och den höga djurvälfärden. Jordbruksverket har haft i uppdrag från regeringen att genomföra det svenska deltagandet under de tre senaste åren.

Representerade företag 2020
Föreningen Sveriges Oberoende småbryggerier – sammanslutning av 42 hantverksbryggerier över hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar. Medverkar på mässan gör Poppels Bryggeri (Jonsered), Närke Kulturbryggeri (Örebro), Nääs Gårdsbryggeri (Ydre), Sahlins Brygghus (Borlänge), Wermlands Brygghus (Kristinehamn), Qvänum Mat & Malt (Kvänum), Walhöll (Söderbärke) och Lundabryggeriet (Torna Hällestad).

Mjödhamnen (Hällefors) – pionjär inom mjöd i Sverige som både importerar och tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.

Krokstad Herrgård (Säffle) och Almars Krog (Karlstad) – de båda värmländska matdestinationerna serverar älgburgare på mässan.

Nifa – Branschföreningen för värmländska matföretag deltar på mässan tillsammans med Grinnemo Hallon och Honung (Gräsmark) med en värmländsk tapas av trattkantarellchutney och ost.

Orkla Foods – Med över 40 varumärken Nordens största aktör inom dagligvaruhandel. Orkla deltar med produkter från Abba (Kungshamn), Frödinge (Frödinge, Vimmerby) och Anamma (Eslöv), sojabaserade veganska produkter tillverkade i Sverige för den som vill äta mindre kött.

Pomologik (Strängnäs) – hantverksmässig tillverkning av cider på svenska äpplen.

Hornuddens trädgård (Strängnäs) – Ekologisk odling vid Mälarens strand med restaurang- och caféverksamhet.

Swedish Gourmet Food (Göteborg) – prisbelönad inlagd sill från svenska producenter och hållbart fiske. De tre sillinläggningarna i serien ”Swedish Gourmet Herring” har tagits fram i samarbete med gourmetkockar. Företaget står även bakom arrangemanget Sillens helg som årligen hålls första helgen i juni på Marstrand.

Sörgården Måla (Arboga) – en ekologiskt certifierad producent av grillsåser, marmelader, senap och chutneys som använder 100 procent naturliga råvaror. Medverkar på mässan med grillsåser som serveras till grillad älgkorv.

Visit Trollhättan Vänersborg – Ekoparken Halle- och Hunneberg strax utanför Trollhättan bjuder på ett storslaget landskap med berg och djupa raviner. Som ett av Sveriges mest älgtäta områden finns där också goda chanser möta skogens konung. Besökare kan följa med erfarna guider på älgsafari och lära sig mer om djuren i parken.

Relaterade artiklar