Svenskt intresse för Krones balsamlingsvagn
Den tyska vallmaskinstillverkaren Krone visade på Agritechnica upp sin balsamlingsvagn BaleCollect 1230. Den har en speciell design för att uppfylla tyska trafikbestämmelser och det innebär att den som de flesta andra balsamlingsvagnar inte ligger an mot pressens balbana under transport. I stället är draget teleskopiskt via hydraulik och detta innebär att vagnen dras mot balbanan i fält och fungerar precis så som redan kända system med pivothjul. I transport skjuts däremot draget ut och pivothjulen låses. Därmed får man en enhet som hänger bak fyrkantspressen precis som en vagn i ett vanligt vagnsekipage.
– Detta är absolut intressant för Sverige. Konstruktionen innebär att det vanliga fenomenet med en balsamlingsvagn som skjuter ut kraftigt i sidled vid snäva svängar inte förekommer, säger Hans Ripa, vd på den svenska Kroneimportören Söderberg & Haak Maskin.
I Tyskland har koncept som redan är kända på den svenska marknaden fått gå en krånglig väg till mötes, där traktor, press och vagn fått godkännas som en enhet och detta har inneburit att man lagligt inte kunnat köra med någon annan traktor framför ekipaget därefter.
– Vad som kommer att gälla för redskap efter det att det nya traktordirektivet träder i kraft är inte alla överens om. Tyskland har en hög säkerhetsstandard på maskiner som får köra på allmän väg, det syns inte minst nu med införandet av tvåkretsbroms som krav i Europa. Detta har tyskarna haft länge, vidareutvecklar Andreas Hess, försäljningschef lantbruk på Söderberg & Haak Maskin.
BaleCollect 1230 samlar tre stycken 120-balar i bredd och trycker av dem hydrauliskt för att balarna ska hamna en en jämn rad. En fjärde bal kan lämnas direkt efter. Enheten kan kopplas till de flesta av Krones fyrkantspressar som har tandemaxel, men enklast är det helt klart till modeller från och med år 2016. Dessa har nämligen samma nya elektronik som dagens maskiner.
– Prismässigt kommer detta innovativa system hamna väldigt jämförbart med övriga lösningar på marknaden, avslutar Erik Thuring, marknadschef på Söderberg & Haak Maskin.