ANNONS

Tre nya steglösa modeller från Deutz-Fahr

I dag har vi provkört nya Agrotron TTV från Deutz-Fahr. Det är tre storlekar i den intressanta effektklassen 81–103 kW (110–140 hk). Enligt Same Deutz-Fahr beräkningar är det i just denna effektklass traktorförsäljningen i Europa ökar som mest just nu och därför vill de varsa med där med det modernasta man kan tänka sig i traktorväg. Nya Deutz-Fahr Agrotron TTV 410, 420 och 430, som modellerna heter, har steglös transmission, fyrcylindrig motor och en mycket bekväm förarplats. Jämfört med de två steglösa modeller som Deutz-Fahr presengterade i fjol i denna effektklass, Agrofarm TTV 420 och 430, så är Agrotron TTV exklusivare, precis som de större Agrotron TTV i 600-serien. Jämfört med TTV i 600-serien är de såväl mindre vad gäller effekt som i mått eftersom hjulbasen blir mindre till följd av två färre cylindrar i motorn.
Deutz-Fahr Agrotron TTV har Deutz egen motor och cylindervolymen är 4 liter. Hydrauliken kan ha upp till två dubbelverkande uttag fram och fem bak. Fyra av dessa sköter man med reglage i armstödet och de tre sista med reglage i högerpanelen. Kraftuttaget har fyra växlar så man alltid kan köra på bästa möjliga motorvarvtal. Tack vare den steglösa transmissionen i kombination med fyra kraftuttagsväxlar kan man alltid köra med samma motorvarvtal/kraftuttagsvarvtal och samtidigt reglera framkörningshastigheten steglöst från 0–40 km/h. För att spara diesel kan man köra i toppfarten, 40 km/h, redan vid 1 450 rpm på motorn. På marknader där det är tillåtet går Deutz-Fahr Agrotron TTV i 50 km/h vid 1 750 rpm.
Den steglösa transmissionen är tillverkad i ett samarbete med tyska ZF och har fyra områdesväxlar. Det innebär att traktorn kan köras vid fyra olika hastigheter då endast den mekaniska delen i transmissionen är verksam. Det minskar bränsleförbrukningen väsentligt, eftersom det alltid blir större effektförluster så fort hydrostatdelen är med i bilden. Som exempel körs traktorn i 8 km/h med enbart meklaniska delar i transmission i drift. Det är en lagom hastighet vid plöjning eller körning med en växtskyddsspruta.
Deutz-Fahr Agrotron TTV 410, 420 och 430 har en trepunkt bak som klarar 6 200 kg och traktorn passar bra på djurgårdar. Den kan då köras med frontlastare, som transporttraktor och i vallskörden. Alla dessa arbeten pasar utmärkt för traktorns storlek, prestanda och transmission.
Hytten är rymlig och bekväm och föraren har bra sikt på alla håll. De välvda rutorna ger både en rymlig känsla och en bra överblick över arbetet. I taket finns ett stort takfönster vilket är bra vid frontlastararbeten.
Framaxeln har hydraulisk fjädring med två kolvar som är kopplade till aukumulatortankar och som styrs elektroniskt. Hytten har pneumatisk fjädring.
Kylarna i fronten kan delas på utan verktyg för enkel rengöring emellan. Det enda att anmärka på är att passagerarsätet inte har någon stoppning och att batteri och verktygslåda sitter lite dumt till bakom höger insteg. I gengälld fungerar höger dörr utmärkt för att ta sig in i och ut ur hytten.
Hytten har B-stolpar men dessa sitter långt bak så dörrarna är ändå stora. I B-stolpen sitter luftfiltret lätt åtkomligt för hyttventilationen. Traktorn har gått om arbetsbelysning och på bakskärmarna finns strömbrytare för kraftuttag och trepunkt.
Motorhuven är en hel enhet och öppnas i framkant och lyfts på gasdämpare. Det ger fin åtkomst till motorn som uppfyller avgaskrav steg IIIA med hjälp av commonrailteknik, 4 ventiler per cylinder, turbo och laddluftsskylare. Motorn behöver ingen AdBlue utan arbetar med så kallad EGR-teknik för att klara avgaskraven.
Den steglösa transmissionen kan köras i tre lägen; manuell innebär att föraren trampar på gaspedalen eller rör handgasen för att ändra mootrvarvtal och ändrar därefter framkörningshastigheten med utväxlingen med körspaken i höger armstöd, auto innebär att föraren använder gaspedalen eller körspaken för att reglera hastigheten medan elektroniken själv väljer lämpligt motorvarvtal för uppgiften. I detta läge kan man med ett vred i höger armstöd välja om traktorn ska köras så ekonomiskt som möjlgit eller hela tiden priooritera maxiamal dragkraft. Hur snabbt traktorn ska acceleerera ställer man på ett annat vred i höger armstöd. Det tredje läget heter PTO och används vid körning med kraftuttagsdrivna redskap. Då ställer man in motorvarvtalet med handgasen och sedan hålls detta exakt. Framkörningshastigheten ställer man med fotgasen eller körspaken. Man kan ställa in motorvarvtal som förval och traktorn intar då detta vid en knapptryckning, det samma gäller framkörningshastigheten.
Kraftuttaget kan ställas i ett automatläge och då stannar detta när trepunktslyften höjs och startar när det sänks.
Till höger om föraren finns en monitor som heter I Monitor. I denna gör man alla inställningar som har med hydraulik, motor och transmission att göra. Om traktorn eller redskapet utrustas med en övervakningskamera kan man få denna bild i samma monitor. I Monitor följer ISOBUS-standard varför man även kan köra redskapens funktioner i denna.
Vändtegsautomatiken heter Comfort Tipp på Deutz-Fahrspråk och skiljer sig en del från alla andra system. Man spelar in alla sekvenster vid vändtegen, precis som för de andra fabrikaten, men när man sedan använder det sker inte alla saker i en följd bara man trycker på en knapp. Deutz-Fahr har valt att föraren ska trycka en gång på samma knapp för varje sak som ska utföras. På så sätt anser man på Deutz-Fahr att föraren har bättre kontroll på förloppet och kan ändra tiden som löper mellan varje åtgärd vilket kan vara bra när förhållandena på vändtegen förändras.
Givetvis har vi provkört de nya modellerna noga med frontlastare, i transport och med jordbearbetningsredskap och om det testet kan ni läsa i nästa nummer av NilehnTeknik som kommer ut den 29 juni 2011.

Relaterade artiklar