ANNONS

Trevlig stordragare

Case IH Magnum 310 är en välbalanserad traktorn med tillräcklig tyngd för att överföra kraft även med dubbelmontagen på.
När NilehnTeknik gör dragkraftsmätningar med CNHs största konventionella Case IH traktor, Magnum 310, testar vi den både med och utan dubbelmontage.
Före testet funderade vi mycket på vid vilken test vi skulle få bäst värde. Skulle dubbelmontagen slira i ytan medan enkelhjulen snabbare tog sig ner till fast botten och därmed registrerade en större dragkraft?
Skillnaden var inte så stor. Vid körning med ingångshastighet 10 km/h, vilket innebär 2 200 rpm på motorn och steg åtta i powershiften och automatläget till så fick vi visserligen det högsta värdet vad gäller dragkraft när vi testade traktorn med enkelhjul.
Men skillnaden var som sagt inte stor mot mätningen i samma fart med dubbelmontage, ett par enstaka kilonewton mer med enkelhjul. I båda mätningarna steg dragkraften för att maximera vid cirka 4 km/h. Å andra sidan var effekten några pinnhål högre vid denna fart vid testet med dubbelmontage.
NilehnTekniks sammanfattning är således att Case IH Magnum 310 passar utmärkt som dragare framför tunga jordbearbetningsredskap och såmaskiner och inte förlorar dragförmågan när man sätter på breda hjul. Fördelen blir därmed att man kan minimera markpackningen men ändå få bra dragkraft.
Det här är första gången NilehnTeknik testar en Magnum och det är en trevlig upplevelse.
Trots att traktorn bygger på samma plattform som New Holland T8000-serien är skillnaderna stora och på just Magnum 310 skiljer det extra mycket. Case IH Magnum 310 har en helt annan motor än resterande traktorer i Magnum- och T8000-serien.
Magnum 310 har en niolitersmotor, till skillnad mot de på 8,3 liter som sitter i de andra modellerna. Den större cylindervolymen erhålls genom längre slaglängd. Längre slaglängd ger högre vridmoment i motorn och Magnum 310 ger vid 1 400 rpm hela 1 504 Nm.
Förutom att traktorn drar bra är den bekväm att köra.
NilehnTeknik testar den med ett tallriksredskap som är lätt att koppla eftersom Magnum 310 har hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken. Till nackdelarna ska nämnas att spärren till lyftdragkroken är ett litet fjuttigt T-handtag. Det tycker vi inte om.
De yttre hydrauluttagen är bra. De är tydligt märkta med siffror och vilken som är plus och minus. Inget att ta fel på. Det är även enkelt att trycka i eller dra ut hydraulslangarna med motorn igång och tryck i slangarna.
När vi kör iväg längs landsvägen och fått i nittonde powershiftväxeln når vi toppfarten 41 km/h reda vid 1 690 rpm. Vår ljudmätare visar nu 71 dBA i hytten med fönster stängda och fläkt samt radio av. Det är tyst och behagligt och förare och passagerare pratar med varandra som om man körde bil.
Även passageraren sitter bekvämt. Testtraktorn har skinn i båda stolarna. Den som nöjer sig med tyg i stolarna och inte tvunget behöver ha läder i ratt och gasreglage samt tonad bakruta sparar nästan 30 000 kronor mot priset i vidstående faktaruta.
Framaxelfjädring är standard och framskärmarna har en konstruktion så att de kan fjädra åt sidan om man kör emot.
Hytten har bara dörr på vänster sida. På höger sida sitter batterierna, två stycken under ett lock. Det är lätt att öppna och kolla dem. Ovanpå locket sitter en verktygslåda och framför det hela finns en praktisk hållare till jordbruksdraget då detta inte används.

Case IH Magnum 310.
Motor:                Sexcylindrig Cummins på 9,0 liter och 254 kW (345 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 504 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission:                Fullpowershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 19 växlar fram och 4 back.
Däck:                600/70R30 fram och 710/70R42 bak.
Vändradie:                7,0 meter.
Bränsletank:                682 liter
Lyftkapacitet:                10 203 kp
Max hydraulflöde:                221 l/min
Max hydraultryck:                202 bar
Yttre hydraulik:                5 dubbelverkande uttag
Vikt:                10 090 kg (utan vikter) varav 39 procent på framaxeln
Serviceintervall:                Motoroljebyte 300 timmar (24,6 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (172 liter)
Kraftuttag:                1 000 rpm
Pris:                1 328 100 kronor
Pris per hk:                                3 849 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:                std
Frontvikter, 18 x 45 kg:                std
Passagerarsäte:                std
Frontlyft (5 ton):                34 500
Femte dubbelverkande uttag:                std
Luftfjädrad förarstol:                std
Säkerhetsbälte förare:                504
Säkerhetsbälte passagerare:                504
Vändbar förarplats:                 nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                std
Framaxelfjädring:                std
Krypväxel:                                nej

Case IH MX310 är en mycket trevlig stordragare i klassiskt snitt med fullpowershift.

Powershiftknappen i handgasen är mycket bekvämt. Vipporna till yttre hydraulik har en bra placering.

Det är enkelt att komma åt servicepunkterna. Hela motorhuven lyfts rakt upp i ett stycke och kylarna är lätta att dela på.

Batterierna, 2 st på 95 Ah vardera sitter lättåtkomliga under ett lock på höger sida. Framför dem sitter en hållare till jordbruksdraget.

Under ett lock i armstödet görs alla inställningar vad gäller trepunkten.

Alla instrument är samlade i höger A-stolpe.

Traktorn har kopplingsfri fram, neutral och back samt även parkeringsläge i spaken till vänster om ratten.

Såväl förare som passagerare åker bekvämt i riktiga skinnstolar. Dessvärre är inte säkerhetsbälte standard.

Med hjälp av hydrauliskt utskjut är det lätt att se lyftdragkroken. Bakluckan är öppningsbar men med begränsad vinkel.

Case IH MX310 Magnum.

Relaterade artiklar