Två tekniker i samarbete
Förhållandet mellan hjul och däck spelar en avgörande roll för maskinens prestanda och säkerhet. Nu kombinerar Trelleborg två banbrytande tekniker för att minska risken för att däcket slirar på fälgen, något som i förlängningen ger minskad markpackning, minskad slirning, minskad bränsleförbrukning och minskat slitage.
Medan däck tenderar att få mest uppmärksamhet, är fälgarna lika viktiga och utgör grunden för optimal funktionalitet. Ett integrerat hjul, det vill säga fälg- och däcksystem handlar om att skapa en komplett lösning som förbättrar prestanda, minskar risker och ökar den övergripande effektiviteten.
Fälgen ses ofta som en grundläggande komponent, men Trelleborgs patenterade TW-fälgteknologi omdefinierar traditionell fälgdesign. TW är speciellt konstruerad för stora jordbruksdäck och denna avancerade profil går bortom grundläggande funktionalitet och ger flera fördelar. Den säkerställer enklare och snabbare däckmontering, påskyndar uppblåsningen av lågtrycks däck och förbättrar den övergripande effektiviteten, det vill säga avgörande faktorer för optimal prestanda i jordbruksapplikationer. Men de tekniska framstegen stannar inte vid driftseffektivitet.
– När komponenter inte passar ihop kan konsekvenserna bli allvarliga som ojämnt slitage, förkortad livslängd på utrustningen och säkerhetsproblem, förklarar Pasquale Fabbricatore, produktchef för Trelleborg Wheels.
Därför har integrerade lösningar blivit allt viktigare. Genom att erbjuda kompletta system förbättrar Trelleborg inte bara prestandan utan säkerställer även kostnadseffektivitet och säkerhet.
Som en europeisk tillverkare av både däck och hjul har Trelleborg Tires länge varit ledande när det gäller att erbjuda integrerade hjul-/däcksystem. Denna unika position möjliggör optimal kompatibilitet och prestanda, vilket gör Trelleborg Tires till en pålitlig partner för OEM-företag och yrkesverksamma.
Med den ökande kraften hos modern jordbruksmaskineri har förhindrandet av däck-fälgglidning blivit en kritisk fråga. Trelleborgs THK, som står för Trelleborg High Knurling, teknologi hanterar denna utmaning genom att förbättra greppet mellan däck och fälg.
– THK-teknologin utvecklades specifikt för att förhindra glidning, vilket är vanligt vid stor vridmomentbelastning, förklarar Fabbricatore.
Trelleborg har avsevärt förbättrat rillprofilen och nästan dubblerat höjden jämfört med traditionella designlösningar. Detta ger ett överlägset grepp, särskilt vid hög hastighet och stort vridmoment. Dessutom appliceras en halkfri beläggning på fälgkantens sätet för att säkerställa en säker däck-till-fälg-anslutning, även under extrema förhållanden.
Denna innovation säkerställer integriteten i hjul-/däcksystemet, även när det utsätts för de tuffaste driftsmiljöerna.
– Konstruktionen representerar ett stort framsteg inom fälgteknologi,”förklarar Fabbricatore.
Genom att optimera konturen och strategiskt använda tunnare material har Trelleborg förbättrat både prestanda och hjulens livslängd. Detta är avgörande under extrema förhållanden, där fälgen utsätts för betydande påfrestningar. Dessutom minskar den ökade strukturella motståndet faktiskt den totala hjulvikten, vilket leder till mindre bränsleförbrukning och därmed minskade koldioxidutsläpp i lantbruket.
Genom att kombinera dessa teknologier säkerställer Trelleborg Tires inte bara överlägsen prestanda utan sätter även nya riktmärken när det gäller både effektivitet och hållbarhet för jordbruksmaskiner.
– Våra integrerade hjul-däcklösningar som TW och THK representerar ett grundläggande skifte i hur maskiner kan arbeta mer effektivt, samtidigt som de minskar den miljömässiga påverkan, avslutar Fabbricatore.