Tyst med el i bilen
Audi Q5 hybrid tar sig fram näst intill ljudlöst och har ändå kraften för att klara det alltmer uppskruvade tempot i dagens trafik, men smakar det så kostar det.
När man först ger sig iväg med bilen så undrar man om den är igång. Anledningen till reaktionen är givetvis att allting sker i princip ljudlöst och det är elmotorn som driver bilen. Sen trycker man till gaspedalen lite extra och då vaknar bensinmotorn med en gång och bilen får helt andra egenskaper.
Med dagens allt större fokus på miljön så tyckte vi på Conpot att det var tid att provköra en elhybrid. Audi Q5 Hybrid har en fyrcylindrig, tvåliters bensinmotor som genererar 211 hästkrafter och en elmotor som sitter integrerad i hybridväxellådan för att spara plats. Elmotorn är på 54 hästkrafter. Den har olika funktioner och kan fungera som motor, generator eller startmotor beroende på hur laddningssituationen ser ut. När bilen laddar är det litiumjonbatteriet placerat i bagaget som tar upp laddningen. När det är fulladdat är där energi till att driva bilen en sträcka på 3 kilometer i en hastighet av 60 km/h. Topphastigheten för fullhybriden är 100 km/h.
En annan fördel med elmotorn är att den ger en boost vid accelerationer och omkörningar så bensinmotorn och elmotorn tillsammans får en effekt på cirka 245 hästkrafter. Man når då ett maximalt vridmoment på hela 480 Nm.
Man känner av denna boost hela vägen upp till topphastigheten på 222 km/h. Hybridvarianten av Q5 kommer i kombination med en åttastegad automatväxellåda som fungerar perfekt och växlingarna sker mycket mjukt. Det går även att växla manuellt med paddlar under ratten om man önskar den funktionen. Litiumjonbatteriet är kompakt och har stor energitäthet vilket ger en stor uteffekt. Att batteriet är kompakt påverkar lastvolymen positivt. Bagaget rymmer 480 liter vilket visserligen är något mindre än i en vanlig Q5:a. Lastförmåga mäts till 505 kg. Inne i kupén känner man klart igen sig sedan tidigare modeller och det som skiljer är att det inte finns någon temperaturmätare till motorn längre utan den är ersatt av en mätare till litiumjonbatteriet. Även varvräknaren har ett annorlunda utseende där man ser vilken funktion elmotorn har under de olika varvtalen. Kupén är i övrigt uppbyggd som vilken Q5:a som helst. Det ingår lite extrautrustning när man väljer hybridmotorn. Bland annat får man navigationssystem plus, 19 tums aluminiumfälgar och Audis sound-system. Utvändigt har det inte hänt några större skillnader. Den stora väldesignande nosen är kvar och ger fortfarande samma sportiga intryck. I instegslisterna är det inskrivet hybrid, så man inte missar det. Bagaget har blivit något mindre, som jag skrev tidigare, i golvet finns ett litet fack till de nödvändigaste verktygen och i facket på högersidan sitter kompressorn till att pumpa hjul med om man får punktering. Uttaget till att driva kompressorn sitter precis bredvid facket.
Priset på Q5 hybrid i standard med åttastegs automatväxellåda börjar på 516 000 kronor inklusive moms.
Plus:
Ljudnivån
Miljövänlig
Fordonskatten
Minus:
Pris
Mindre bagageutrymme
Inget reservhjul
Fakta:
Audi Q5 2,0 TFSI quattro Hybrid
Motor: Tvåliters bensinmotor med direkt insprutning, turbo, laddluftskylare och variabelt insugningsrör.
Max effekt: 155 kW (211 hk) vid 4 300-6 000 rpm
Max vridmoment:350 Nm vid 1 500-4 200 rpm
Transmission: Åttaväxlad automatväxellåda
Toppfart: 225 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 7,1 sekunder
Förbrukning: 0,69 liter per mil (enl. Audi) på blandad körning
Bränsletank: 75 liter
Yttre vändradie: 5,8 meter
Markfrigång: 200 millimeter
Mått: längd 462,9 bredd 188 cm, höjd 165,3 cm, hjulbas 280,7 cm
Vikt: tjänstevikt 1985 kilo, totalvikt 2490 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1010 kilo
Pris på testbilen: 662 300 kronor inklusive moms