Tysta däck – viktigt i framtiden
Fram till nu har parameterar som dragkraft, slirning, rensning, markpackning och hållbarhet varit några av de viktigaste sakerna att koncentrera sig på när det gäller däcktillverkning. Men efterhand som traktorerna nu börjar gå allt snabbare på vägen, 50 km/h i många länder och iböand upp mot 65 km/h, ökar kravet på att däcken även är tysta.
Detta är naturligtivsn ingen lätt uppgift, eftersom alla andra krav kvarstår, i kombination med att däckkonstruktion är en ständig kompromiss.
Men nu har däcktillverkaren CGS kommit på ett sätt att sänka ljudet i hytten. När däcket rullar över asflaten träffar ribborna på däcket underlaget med ett visst intervall. Detta blir en frekvens (ett ljud).
Genom att ha ett visst antal ribbor på däcket kan man få en viss frekvens vid en viss hastighetet. På så sätt kan man välja det antal ribbor på däcket som ger den frekvens som stör det mänskliga örat minst, när traktorn körs i en viss hastighetet, exempelvis toppfarten 50 km/h.