Växer och satsar ännu mer i Sverige
Granit Parts har sedan starten i Sverige 2013 utvecklats successivt och tar nu nästa steg. Försäljningschef Anders Terrs menar att expansionen är positiv för svenskt lantbruk.
− Vi är en ung organisation på svenska marknaden som vågar och vill satsa. Allt är inte negativt i branschen, trots svårigheterna under sommaren 2018, säger han.
Förutom ett eget brett sortiment med reservdelar och tillbehör erbjuder även Granit Parts diagnosverktyg på maskiner. De stora produktkatalogerna är uppskattade och återförsäljarna behöver därför inte vända sig till flera reservdelsleverantörer.
− Genom våra återförsäljare kan vi även erbjuda vår Partnershop som ger en möjlighet för slutkunderna att få tillgång till vår webshop. Allt administreras från våra återförsäljare. Detta är en kanonlösning för alla som också vill e-handla hemma i soffan.
Webshopen är öppen dygnet runt och slutkunderna bestämmer när de vill handla. Det finns även en app med webshopen för smarta telefoner och surfplattor med streckkodsläsare genom kameran, vilket underlättar beställningar.
− Vi säljer lösningar med slutkunden i fokus, inte ett pris på en produkt, säger Anders Terrs.
Leverans dagen därpå
På kundtjänst i Staffanstorp är Anders Ahlkvist teknisk rådgivare. Om det gäller leveranser eller om återförsäljarna behöver hjälp att beställa eller hitta rätt produkt – Anders ger inte upp. Målet är att kunderna ska få svar samma dag så att de känner sig uppdaterade.
− Vi ska lösa problemet. Det finns alltid en lösning, säger han. Anders Ahlqvist snappar upp vad kunderna önskar, som på sätt kan påverka sortimentet.
Han vill tillgodose både stora och små återförsäljare. − Alla har varit små i början. Vi ska stötta även de mindre och vara lyhörda för önskemålen.
Återförsäljarna av Granit Parts är verkstäder och reservdelsavdelningar. Delarna levereras till återförsäljaren dagen efter beställning.
Glädjas åt kundens framgång
Granit Parts erbjuder som en extra service att renovera exempelvis kylare och insprutnings- pumpar, vilket är en besparing för slutkunderna. Magnus Ljunggren är Distriktschef Syd.
− Jag brinner för att utvecklas med kunden och se deras framgång. Fricke Holding GmbH är ett satsande familjeföretag som tänker med hjärtat, säger han.