ANNONS

Vem är serviceskyldig?

Om man köper en traktor eller maskin från en firma och det exempelvis ingår två fria servicar, kan man som kund ibland hamna i en situation där firman har upphört med sin verksamhet innan båda åtaganden om fri service har infriats. Beroende på vad som hänt med den firman som utfärdat åtagande om service och hur den evenentuellt sålts vidare bestömmer hur kunden kan kräva att resternande tjänster utförs.
I de flesta fall är detta inget problem i lantbruksmaskinbranschen då nästan alla alltid är tillmötesgående, men frågan är aktuell då det hela tiden sker en stor strukturrationalicering bland maskinhandlare i Sverige och utomlands.
Vi kallar den första firman som sålt maskinen och i köpeavtalet gett två fria service för A och firman som övertar A:s verksamhet för B.
Enligt huvudreglen har då A ansvaret för att allt i köpeavtalet infrias i all framtid såvidare inte A går i konkurs eller på annat sätt likvideras. Då upphör alla avtal att gälla.
Beroende på hur den övertagande firman köper A:s verksamhet beror på vem som i framtiden har ansvaret för gamla avtal. Om B köper A:s verksamhet i en så kallad inkråmsaffär, det vill säga man köper lager, byggnader och rätten att bedriva verksamheten, övergår inte gamla avtal. I detta fall är det fortfarande A som har ansvar för gamla avtal och kunden ska vända sig till denna, även om bolaget inte längre har någon verksamhet i den aktuella näringsgrenen.
Men om ägarna för A sålde sina aktier till B eller till ägarna i B är det ingen inkåmsaffär och i detta fall följer även alla gamla avtal med i bolaget och till den nya ägaren. Detta sker även vid en fusion.

Relaterade artiklar