Viss återhämtning i dagligvaruhandeln i maj
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 10,2 procent under maj 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under maj till 14,2 procent, vilket är en nedgång jämfört med tidigare månader, enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -3,9 procent.
– Omsättningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i maj var 10,2 procent. Relaterat till den något lägre inflationen tyder det på en viss återhämtning av försäljningsvolymerna. Men vi ska ha i åtanke vad det gäller inflationen att vi nu möter höga jämförelsetal för 2022, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i maj till 10,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 1,6 procent. Hemleverans ökade med 5,7 procent och upphämtning i butik minskade med 3,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj till 4,2 procent.
– E-handelsförsäljningen visar en positiv utveckling för första gången sedan slutet av 2021 och tillväxten drivs av e-handelsförsäljningen med hemleverans. E-handelsandelen var under maj månad 4,2 procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för maj beräknas till 0 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 10,2 procent under maj månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -3,9 procent.
Dagligvaruindex för juni publiceras 14 juli.