Weidemann vinner det Tyska Varumärkespriset 2017
Utmärkelse för enhetlig och excellent marknadsföring från Rådet för Formgivning och det Tyska Varumärkesinstitutet.
Med det Tyska Varumärkespriset utmärker Rådet för Formgivning och det Tyska Varumärkesinstitutet framgångsrika märken, konsekvent marknadsföring och hållbar marknadskommunikation. Det Tyska Varumärkespriset utdelades för första gången år 2016 av Rådet för Formgivning. För att stärka aktiviteterna inom marknadsföringsområdet har det Tyska Varumärkesinstitutet ansvaret för genomförandet av pristävlingen.
Det Tyska Varumärkespriset är utmärkelsen för framgångsrik marknadsföring i Tyskland och utdelas för andra gången under 2017. Det upptäcker, presenterar och belönar unika märken och märkesskapare. Weidemann GmbH erhåller priset i kategorin ”Maskiner och teknik, branschexcellens i varumärkesprofilering” och är därigenom det första företag i lantbruksbranschen som utmärks.
Vid tävlingen kan uteslutande delta företag som har nominerats av det Tyska Varumärkesinstitutet, dess varumärkesscouter och expertsammanslutningar till det Tyska Varumärkespriset 2017. ”Weidemann erhöll en sådan nominering och vann,” säger VD Bernd Apfelbeck. ”Vi är mycket nöjda med denna utmärkelse – en oberoende institution visar oss att vi är på den rätta vägen i den anvisade riktningen för Weidemann. Ett starkt varumärke är av grundläggande betydelse för vårt företags framgång.”
Marknadschefen Christina Heine utökar: ”Under de senaste åren har vi på Weidemann arbetat mycket intensivt på en konsekvent uppbyggnad och igenkännande av vårt varumärke. Det konkreta tillsättandet av målgrupper, en användarvänlig och estetisk gestaltning av kommunikationen och entydigheten i informationen var och förblir viktig för oss. Autencitet är för oss en helt avgörande faktor: överensstämningen av helhetsbilden för produkterna med företaget, ett starkt partnerskap mellan tillverkare, återförsäljare och kunder för att leva och kommunicera är vårt motto.”
Varumärkets relevans
”Den andra årgången av det Tyska Varumärkespriset visar, att ännu fler företag erkänner vikten av ett konsekvent varumärkesarbete och är förberedda att tillgripa varumärket som ett strategiskt instrument för affärsutvecklingen, vilket delvis erfordrar radikala förändringar. För den som har förstått det, utan att därmed ha förlorat grunderna för ett framgångsrikt varumärkesarbete ur sikte, är väl förberedd för framtidens utmaningar”, avslutar generaldirektören för Rådet för Formgivning, Andrej Kupetz.
Juryn
Om tilldelningen av det Tyska Varumärkespriset beslutar en oberoende jury av varumärkesexperter från olika discipliner:
- Styrelse: Andrej Kupetz, generaldirektören för Rådet för Formgivning
- Dr. Saskia Diehl, VD GMK Markenberatung
- Lutz Dietzold, VD för Rådet för Formgivning
- Prof. Dr. Tobias Kollmann, Universitetet i Duisburg-Essen
- Günter Moeller, VD hm+p Hermann, Moeller & Partner
- Stefan Raake, VD AMC Finanzmarkt GmbH
- Prof. Mike Richter, Högskolan i Darmstadt
- Prof. Dr. Simone Roth, Vicepresident Varumärkesakademin
- Christian Rummel, Global vice-direktör för varumärkeskommunikation och CSR, Deutsche Bank