ANNONS

Arla går samman med Tysklands största mejeri – Blir halv gång större

Arla Foods och DMK Group meddelar i dag att de avser att gå samman och skapa det starkaste mejerikooperativet i Europa. Fusionen samlar mer än 12 000 mjölkproducenter och ska bli ett gemensamt kooperativ med en kombinerad proformaomsättning på 19 miljarder euro. Den nya mejerijätten blir nästan en halv gång större än Arla i dag.

Med detta steg går mot att skapa framtidens mejeri, utveckla näringsrik, högkvalitativ mjölkproduktion och innovation i Europa och globalt, samtidigt som säkerställande av ett starkt mjölkpris sker till ägarna.
Fusionen måste godkännas av kooperativens representantskap och av myndigheterna.

Fusionen mellan Arla Foods och DMK Group är en sammanslagning av gemensamma värderingar och kompletterande styrkor och kommer att skapa det största mejerikooperativet i Europa. Kooperativen har förenat bönder i generationer och den sammanslagna enheten kommer att forma framtiden inom mejeri för kommande generationer. Det gemensamma kooperativet kommer att ha en stabil mjölkförsörjning under många år framöver, vilket säkerställer den finansiella förmågan att investera i mejerinäringens framtid.

Arla Foods och DMK Group har framgångsrikt samarbetat i flera projekt under de senaste åren, bland annat i joint venture-projektet ArNoCo, som förädlar vassle från DMK:s ostproduktion till högkvalitativt vassleproteinkoncentrat och laktos för Arlas globala ingrediensverksamhet.

Så här kommenterar ordförandena och koncerncheferna i kooperativen den föreslagna fusionen.

Jan Toft Nørgaard, styrelseordförande i Arla:

– Grunden för detta partnerskap är våra gemensamma värderingar och jag är otroligt stolt över den föreslagna fusionen, som är en win-win för båda kooperativen. Styrkan hos både Arla och DMK Group ligger i vårt gemensamma engagemang för kvalitet och innovation, och jag ser DMK Group som den perfekta partnern för att forma ett nytt och stärkt Arla, redo att leda mejeriindustrin.

Heinz Korte, styrelseordförande i DMK Group:

– Vi är stolta över det planerade samgåendet med Arla, ett kooperativ som delar vårt engagemang för innovation och värdeskapande. Partnerskapet stärker våra kooperativs motståndskraft och bidrar väsentligt till att stärka våra bönders konkurrenskraft. Tillsammans kan vi utöka räckvidden för våra mejeriprodukter för att förbättra vårt erbjudande och gemensamt driva vidareutvecklingen av innovativa produkter till förmån för kooperativets medlemmar.

Peder Tuborgh, koncernchef för Arla:

– DMK Group är det största mejerikooperativet i Tyskland och en mycket attraktiv partner som delar våra kärnvärden. Våra starka marknadspositioner och produktportföljer kompletterar varandra mycket väl, och vårt starka partnerskap under de senaste åren har visat att DMK Group är en idealisk partner för Arla. Vår gemensamma marknadsnärvaro i Europa och globalt kommer att göra det möjligt för oss att säkra vår produktion av hälsosamma mejeriprodukter, säkerställa en stabil livsmedelsproduktion i Europa och erbjuda ännu mer näringsrika produkter till världen och våra kunder. Samgåendet är en naturlig fortsättning på vårt starka samarbete som gynnar konsumenterna, våra ägare och deras mjölkpris.

Ingo Müller, koncernchef för DMK Group:

– Arla har etablerat sig som en nyckelaktör inom mejeribranschen och genom att gå samman kommer vi att ha en stark och attraktiv portfölj av varumärkesprodukter och egna märkesvaror för alla våra kunder. Genom Arlas globala räckvidd kan vi få tillgång till konsumenter och kunder bortom vår nuvarande geografiska räckvidd, samtidigt som vi stärker vår affärsmässiga robusthet. Våra kompletterande styrkor, både när det gäller verksamhet och tankesätt, kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta att utveckla mejeriteknik och innovation, samtidigt som vi erbjuder ett starkt hem för bönderna.

Den föreslagna fusionen
Genom den föreslagna fusionen kommer den sammanslagna enheten att vara kommersiellt stark genom bredare produktportföljer och marknadspositioner trots den förväntade minskningen av den totala europeiska mjölkpoolen. Som Europas största mejerikooperativ är den tydliga ambitionen att utveckla ännu starkare partnerskap med kunderna och skapa mervärde för deras verksamheter, samtidigt som man erbjuder en attraktiv miljö för lantbrukare, medarbetare och andra affärspartners.

Den sammanslagna enheten kommer att ha namnet Arla Foods. Huvudkontoret kommer att ligga i Viby, Danmark. Jan Toft Nørgaard kommer att bli ordförande och Inger-Lise Sjöström vice ordförande. Peder Tuborgh blir koncernchef och Ingo Müller kommer att ingå i Arlas koncernledning som ansvarig för integration efter fusionen.

Processen framåt
Fusionen måste godkännas av kooperativens representantskap samt av myndigheterna. Det detaljerade fusionsförslaget kommer att diskuteras med förtroendevalda i kooperativen samt relevanta arbetstagarrepresentanter och företagsråd under de kommande månaderna, och därefter kommer fusionsavtalet att läggas fram för kooperativens representantskap för godkännande i juni 2025.

Fakta om fusionen:
Arla Foods:
Omsättning: 13,8 miljarder euro
Ägare: 7 600
Medarbetare: 21 900
Mjölkvolym: 13,7 miljarder kg
DMK Group:
Omsättning: 5,1 miljarder euro
Ägare: 4 600
Medarbetare: 6 800
Mjölkvolym: 5,3 miljarder kg
Viktiga datum:
17–18 juni: Arlas och DMK Groups representantskap röstar om fusionsavtalet.
Slutet av 2025: Myndighetsgodkännande
Om Arla Foods:
Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag som ägs av mer än 7 600 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de ledande aktörerna på den internationella mejerimarknaden med välkända varumärken som Arla, Lurpak, Puck och Castello. Arla Foods fokuserar på att leverera god mejerinäring från hållbara jordbruk och är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Om DMK Group:
DMK Group är Tysklands största mejerikooperativ som ägs av 4 600 mjölkbönder och har cirka 6 800 medarbetare på mer än 20 platser i Tyskland, Nederländerna med flera internationella knutpunkter och förädlar mjölk till högkvalitativa livsmedelsprodukter. Produktportföljen sträcker sig från ost, mejeriprodukter och ingredienser till barnmat, glass, vassleprodukter och veganprodukter. Varumärken som MILRAM, Oldenburger, Uniekaas, Alete bewusst och Humana har vunnit konsumenternas förtroende både hemma och utomlands och gjort företaget till en etablerad aktör på sina hemmamarknader och utvalda marknader runt om i världen. Som en av de största leverantörerna till den tyska dagligvaruhandeln med en total omsättning på 5,1 miljarder euro är DMK Group ett av Europas ledande mejeriföretag.

Relaterade artiklar