ANNONS

Begagnade hjullastare håller måttet

Boggi provkör en 22 år gammal Volvo BM 4200B och konstaterar att den faktiskt hänger med bra än i dag
-men det gör även priset.
Den begagnade Volvo BM hjullastare som Boggi provkör är en av de allra sista 4200B som tillverkades. Det innebör att det i stort sett är samma maskin som efterföljaren L50. Kan hända är det anledningen till att någon tidigare ägare felaktigt klistrat L50 skyltar på maskinen. Oavsett vad som står på bilderna i detta reportage, det är alltså en 4200B och inget annat.
En snabb provkörning av den här relativt gamla maskinen visar att skillnaden mot en ny hjullastare inte alls är lika stor som när vi jämför en 22 år gammal lantbrukstraktor mot en ny. Troligtvis är det för att transmissionen, sikten och maskinens utseende inte skiljer sig så mycket nu från då. Stort hydraulflöde och converter i transmissionen gör att även en gammal hjullastare går mjukt och fint.
Men det är inte bara själva hjullastaren som hänger med. Även priset står sig.
Som den här maskinen står med 16 500 timmar på mätaren kostar den 190 000 kronor. Då är den smutsig och man får man räkna med att någon lampa kan vara trasig, att det droppar lite olja här och där samt att det är hög tid för service. Ska detta fixas samt att kunden ska få lite garanti vill firman ha 25 000 kronor till.
En rask genomgång av begagnade 4200B på marknaden visar att prisnivån ligger i spannet 150 000 till 220 000 kronor beroende på ålder och skick.
Man sitter mycket bra i hytten på 4200B och sikten är bra på alla håll. Hytten är relativt tyst. På tomgång mäter vi 62 dBA. Vid lastararbete pendlar mätaren mellan 70 och 76 dBA och i transport i full fart, vilket är cirka 30 km/h, pekar instrumentet på 77 dBA. Då är inte dörrarna 100 procent täta.
Det finns bra med luftutsläpp både framför och bakom föraren. Testmaskinen saknade luftkonditionering, men det finns 4200B som har det. Kontrollpanelen för hyttventilation sitter till höger om föraren.
Transmissionen är fin på 4200B. Fram, back och neutral sitter i spaken till vänster om ratten. Här växlar man även i de fyra powershiftstegen. Man kan lägga i fjärde steget direkt och då växlar maskinen automatiskt från ett till fyra och tillbaka. Vissa 4200B hade även elektrisk hög/låg som växlas stillastående med en strömbrytare i instrumentpanelen, men det finns inte många med den utrustningen.
Maskinen är lite trög i starten när vi kör på vägen och det tar ett tag innan den vill nå 30 km/h. Utan att säkert veta känns det som om nya lastmaskiner tar betydligt mindre mängd bränsle vid vägtransport. Däremot har jag inget speciellt att anmärka på maskinen när jag kör på en gårdsplan och flyttar pallar korta sträckor. Den är smidig och tar inte mycket plats med tanke på mått och vikt. Hydrauliken reagerar som den ska. Spakarna till höger är visserligen långa och därmed en aning sladdriga, men det fungerar förhållandevis fint.
Motor och hydraulik är instängt under huvar och plåtar. En lucka överst, en där bak och en på vardera sidan kan öppnas. Batterierna sitter ett på var sida under ett lock längst bak på maskinen. Det är två seriekopplade 12 Voltsbatterier vilket innebär att lastmaskinen har 24 Volts elsystem. Batterierna är på 105 Ah vardera.
Utan att ha gjort några jämförelser mellan olika lastmaskiner för drygt 20 år sedan kan man nog konstatera att Volvo BM 4200B troligtvis var en bra maskin som ny och att den även har stått sig bra.

Ägaren:
Göran Hansson, på AG Hanssons Maskinstation utanför Lund har tre midjestyrda Volvo BM hjullastare. Den första, en 4200B köptes år 1984 och därefter köpte de två Volvo BM L50, den sista år 1990. Alla tre används i maskinstationsverksamheten vilket innebär att de utför lantbruksarbeten under växtodlingssäsongen och går på byggen övrig tid.
Göran Hansson är mycket nöjd med hjullastaren. Tidigare hade han två Volvo BM 641 och största skillnaden är midjestyrningen.
– De är mycket smidigare att köra, säger Göran Hansson.
Han kan inte komma på något problem som uppkommit med de tre lastmaskinerna.
– I 4200B sitter det en utbytesmotor och i den äldsta av L50 maskinerna har vi renoverat motorn. Men det är inte så konstigt med tanke på hur många timmar de har gått, säger Göran Hansson.
Den äldsta har gått 13 000 timmar och den yngsta 9 000 timmar. Den yngsta har inte behövt någon reparation över huvudtaget.
– Det gäller givetvis att sköta servicen på maskinerna. Då håller de längre, säger Göran Hansson.
Han tycker att de här tre lite äldre maskinerna passar deras företag bra. I nuläget kör de bara cirka 300 timmar per år per maskin. Eftersom de behöver flera lastmaskiner på olika platser samtidigt är en nyare med bättre utnyttjandegrad än de tre gamla inget alternativ.
Det höga andrahandsvärdet är även det en sak som Göran Hansson vill lägga till lista över bra saker vad gäller Volvo BM 4200B.

Verkmästaren:
Leif Larsson är verkmästare på Swecon i Staffanstorp. Han anser att Volvo BM 4200B är en mycket bra lastmaskin. Den har Volvos egen motor och axlar och inga konstruktionsfel.
Enligt honom ska den som ska köpa en begagnad 4200B undersöka motor och transmission. Inte för att det brukar vara problem, men det är ju dessa två saker som är dyrast att reparera om det händer något.
– Transmissionen testar man genom att köra och känna så att den drar som den ska, berättar Leif Larsson.
Det är faktiskt mycket man kan undersöka bara genom att köra med maskinen.
– Fyll skopan med grus och gunga och sväng med maskinen. Då hör man om det är glapp i infästningen till bakaxeln och om det är glapp i midjan, säger Leif Larsson.
I midjan är det länklager och i bakaxeln är det en bussning som slits upp om man glömmer smörja.
Att smörja är även viktigt vad gäller själva lastaren och avslutningsvis nämner Leif Larsson att det givetvis även är viktigt att kontrollera själva lastarens bussningar så det inte är glapp där.

Bild: Leif L-1 eller –2.JPG (foto: Anders Niléhn)

Bildtext: Leif Larsson är verkmästare på Swecon i Staffanstorp. Han tycker att Volvo BM 4200B är en bra maskin men givetvis finns det saker man ska hålla koll på när man köper en sådan som begagnad. Skivbromsarnas skick är en kontrollpunkt.
– Skivorna går ju ofta i en dålig miljö med grus och smuts. De kan vara hårt slitna, säger han.

Volvo BM 4200B.
Motor: Fyrcylindrig Volvo på 4,5 liter och 66 kW (90 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Hög/låg, fyrstegs powershift och converter ger 8 växlar fram och back.
Däck: 15.5-25 fram och 15.5-25 bak
Bränsletank: 160 liter
Lyftkapacitet: 9 960 kg
Lyfthöjd: 3 710 mm
Max hydraulflöde: 160 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,00 m
Vikt: 7 770 kg (varav 45 % på framaxeln)
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (9,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (17 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (85 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 2 912
Oljefilter motor: 113
Luftfilter inre: 288
Luftfilter yttre: 370
Hydrauloljefilter: 531
Hyttfläkt (inkl ombyggnadssats): 3 809
Bussning till bakaxelinfästning (komplett sats består av flera komponenter) 7 096

Med en vändradie på fem meter och mycket bra sikt åt alla håll är Volvo BM 4200B smidig att använda även där det är trångt.

Testmaskinen har breda hjul, 600/55-26.5. De är lite lägre än originalhjulen.

Volvo BM 4200B har ingen högerpanel utan alla strömställare och klockor sitter rakt fram. Lastarspakarna kommer från golvet och två av dem skymtas till höger i bild. Spaken för tredjefunktionen är något kortare.

Dörren är smal och det nedre trappsteget är ledbart. Men det är varken lättare eller svårare att klättra in i en nyare maskin än i denna med 23 år på nacken.

Bakskärmarna fälls enkelt fram och sen är det bara att öppna sidoluckor och baklucka för att komma åt servicepunkter. Även huvudströmbrytaren sitter under vänster motorlucka. Det är lite omständligt.

Bakrutan har vindrutetorkare och här syns även två av de fyra luftutsläpp som sitter bakom föraren.

Relaterade artiklar