Dyrare och bättre
Volkswagen har släppt en ny familjebil som även klarar lite tuffare terräng och namnet blev passande nog Alltrack. Den påminner mycket om deras populära modell Passat Variant med lite högre markfrigång och en större prislapp.
Nya Alltrack från Volkswagen är bra att köra. Bilen upplevs stabil och lättkörd och även om bilen bara är tre centimeter högre i karossen än sin föregångare så känns det som om det vore mer. Man sitter högre och bekvämt och det ger bra kontroll över trafiken. Det finns gott om plats både i framsätet och i baksätet. Är man en stor familj med fem medlemmar är det inga problem med denna familjebil. Motorn i testbilen är Volkswagens beprövade tvåliters turbodiesel på 170 hästkrafter. Motorn jobbar på bra, men bilen är stor och tung så helhetsintrycket blir precis godkänt. Jag har kört snabbare bilar!
För de som önskar går det även att få Alltrack med ett bensinalternativ som levererar 211 hästkrafter. Då får man en lite vassare prestanda. Testbilen är även utrustad med DSG-lådan det vill säga Volkswagens automatväxellåda. Den jobbar på mycket mjukt och fint och är klart en förhöjning när man väger in körkänsla. Samspelet mellan fyrhjulsdriften från Haldex och antisladdsystemet fungerar perfekt och antisladdsystemet griper in snabbt och bestämt. Den förhöjda markfrigången ger även ett lättare i- och ursteg även om Alltracken har ganska höga dörrtrösklar. Väl på plats har man en tilltalande interiör framför sig som givetvis går i tysk stil med allt vad det innebär med mycket borstad aluminium. Man har även skrivit in Alltrack på luckan till facket framför växelväljaren så man inte glömmer vilken bil man sitter i. Tittar man på finesserna finns det mesta i testbilen. Bland annat adoptiv farthållare vilket är mycket förnämt då bilen själv känner när man närmar sig bilen framför och sedan anpassar bilen själv hastigheten efter den. Om den svänger av ökar den igen till förinställd fart. Det finns även en sensor som känner om du har någon bil i den så kallade döda vinkeln. Då tänds lampor på backspegeln som en varning för att undvika olyckor. Volkswagen Alltrack har en trevlig design utvändigt och de stora skillnaderna jämfört med Passat Variant är lite aggressivare design på stötfångarna, bredare skärmar och trösklar. Den har även större rampvinkel vilket ökar på framkomligheten i terrängen för bilen.
Bagaget är rejält på Alltrack och man kan lasta 603 liter med uppfällt baksäte och 1 731 liter med det nerfällt. Den maximala lasten är 575 kilo. Nere till höger om förarstolen finns en knapp för att fälla ut dragkroken. Men först måste man ta bort ett plastskydd där bak och denna extrautrustning kostar 8 100 kronor. Under bagaget finns det plats för ett riktigt reservhjul om man önskar det. Volkswagen Alltrack lanserades på svenska marknaden i början av april och priset ligger på 325 900 kronor för dieselalternativet med automatväxellåda. Vill man istället ha bensinalternativ med automatväxellåda så klarar man sig med 309 900 kronor.
Plus:
Bukplåt under motorn
Bekväm
Rymlig
Minus:
Priset
Höga trösklar vid i- och ursteg
Stort överhäng både över framaxel och bakaxel ger sämre terrängegenskaper
Fakta: Volkswagen Alltrack TDI 170 DSG 4 M
Motor: Två liters turbodiesel på fyra cylindrar med partikelfilter
Max effekt: 125 kW (170hk) vid 4 200 rpm
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750- 2 500 rpm
Transmission: Automatväxellåda med 6 växlar
Toppfart: 211 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 8,9 sekunder
Förbrukning: 0,59 liter per mil (enl. Volkswagen) på blandad körning
Bränsletank: 68 liter
Yttre vändradie: 5,7 meter
Markfrigång: 165 millimeter
Mått: längd 477 cm, bredd 182 cm, höjd 155 cm, hjulbas 271,2 cm
Vikt: tjänstevikt 1 725 kilo, totalvikt 2 300 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1 200 kg
Pris på testbilen: 400 500 kronor inklusive moms