En ny, smart e-butik för servicedelar till traktorer och lastmaskiner
Kespa tar steget in på reservdelsmarknaden med en unik e-handelslösning med fokus på prisvärda servicedelar av hög kvalité till traktorer och lastmaskiner.
Reservdelsmarknaden har under senaste år förändrats, mycket tack vare internet. Det är en friare marknad med ett större utbud av olika kvaliteter av delar som inte längre är förbehållna en viss importör eller återförsäljare. Skillnaden mellan originaldelar och alternativa delar suddas ut. Alternativa delar av premiumkvalitet håller idag lika hög klass som de s k originaldelarna. Skillnaden finns i priset. Därför är det viktigt att kontinuerligt göra jämförelser för att säkerställa att inköpen görs till bästa pris och kvalitet. Grundarna till Kespa AB, Fredrik Elner och Gustaf Karlsson, såg ett behov av en ny försäljningskanal för servicedelar till traktorer och lastmaskiner. Med sina gedigna erfarenheter från lantbruksmaskinbranschen och sitt europeiska kontaktnät hos grossister och tillverkare startade de Kespa AB, för att på ett nytt sätt erbjuda marknaden servicedelar av hög kvalité till konkurrenskraftiga priser via den unika e- handelslösningen kespa.se.
— I och med att vi fokuserar på servicedelar där leveranstiden oftast inte är kritisk är inte vårt främsta försäljningsargument att vi håller stort lager och över-natten leveranser. Istället lägger vi stor vikt vid att ständigt arbeta med en prissättning som är konkurrenskraftig för de kvalitetsdelar vi erbjuder. Vi säljer enbart delar från välkända kvalitetsvarumärken. Genom att vi undviker att bygga lager har vi heller inte stora pålagor på slutpriset för att täcka egna omkostnader för lagerhållning etc. I de fall behovet av delar är akut så kan vi ändå oftast lösa problemet, säger Gustaf Karlsson ansvarig för marknad och försäljning.
Den tekniska utvecklingen av maskiner går snabbt. Olika utrustningsnivåer samt flera olika utföranden av hydraul-, bränslesystem och avgasrening inom samma modellserie gör att det blir många olika kombinationer och svårt för en lekman att hitta rätt del till sin maskin. Med ett unikt system för e-handel erbjuder Kespa AB en plattform för servicedelar till traktorer och lastmaskiner. Systemet har utvecklats tillsammans med ingenjörsstudenter och har en mycket avancerad bakomliggande datastruktur där referensnummer kopplats till maskinernas olika utföranden. Resultatet kespa.se är en e-butik där kunden med några knapptryckningar enkelt hittar rätt del till sin maskin.
— Vi ville skapa en e-handelsplattform som är användarvänlig och säker för kunden. Kunden kan enkelt söka på sitt märke, modell och maskinens utförande. Vi har lagt ned många utvecklingstimmar för att validera att rätt del kopplas till rätt modell. Med den avancerade bakomliggande tekniken kan kunden vara säker på att det bara är rätt delar som visas. Nu arbetar vi med att fylla på med fler produkter till fler modeller. Saknas ett märke eller modell i vår e-butik kan kunden skicka en förfrågan via vår chatt eller via kontaktformuläret på vår hemsida så prioriterar vi att lägga upp denna omgående, säger Fredrik Elner, ansvarig för teknik och IT.