Nytt dragsystem sparar bränsle
Sinnrik hydraulkolv flyttar vikt från kultivator till traktor vilket minskar slirningen med hela 10 procent. Nya Lemken Karat minskar därmed såväl bränsleförbrukningen som markpackningen.
Enligt oberoende tester, utförda av DLG i Tyskland, minskar slirningen från 20 procent ner till 10–14 procent med hjälp av ett slutet hydraulsystem med ackumulatorer och en hydraulcylinder med kolv. Hydraulcylindern sitter fäst mellan tornet på trepunktsfästet och vinklad bakåt ner mot kultivatorns ram. I transport stänger man en kran så att kolven ej kan röra sig. När vi kommer ut på fältet och sänker ner harven samtidigt som vi öppnar kranen till detta system ser man tydligt hur traktorns bakhjul sjunker ihop. Med systemet överförs mellan 1,5 och 2 ton från kultivatorn till traktorns bakända. Det innebär i sin tur att man kan belasta traktorns framaxel mer och slirningen minskar.
– En minskning av slirningen med 6–10 procent innebär en väsentlig sänkning av bränsleförbrukningen samtidigt som det blir mindre skadlig markpackning, säger Johan Bawelin, försäljningschef för Lemken i Sverige och Norge.
Karat är en kultivator från den tyska maskintillverkaren Lemken och den finns både som buren och bogserad. Det är dock endast de bogserade modellerna som finns med ovan system för viktöverföring.
NilehnTeknik fick tillfälle att provköra en bogserad Lemken Karat med 5 meters arbetsbredd. Maskinen är lättkörd. Till skillnad mot många andra maskiner kör den inte på packvalsen längst bak när den vänder på vändtegen utan de stora transporthjulen sänks i stället ner. Det innebär att maskinen blir smidigare på vändtegen samtidigt som den går lättare.
Pinnarna på Karat sitter i en V-form och helt symetriskt. Fördelen med det är att kultivatorn går spikrakt efter traktorn och inte strävar efter att söka sig åt höger eller vänster. Man kan även minska arbetsbredden genom att fälla upp lika antal pinnar utifrån och in från höger och vänster sida.
Pinnarna är fjäderbelastade med 650 kilos utlösningstryck. Genast när de lyfts ökar motståndet för att därefter bli i det närmaste noll när de passerar över hindret. Det finns även brytbult. Denna kan även användas för att ändra vinkeln på pinnen i fyra lägen.
Lemken Karat finns med spets med vingskär för bearbetning av hela ytan eller smala raka spetsar för djup bearbetning. Spetsarna är snabbkopplade och alla 18 på en 5 meters maskin byts på 10 minuter.
Vi testkör Lemken Karat med vingskär och märker en viss tendens till att det stoppar mellan de mittre pinnarna i kultivatorn. V-formsplaceringen innebär att två pinnar i mitten hamnar lite tätare än de andra. Stoppen beror på att marken är tuvig. Vi kör upp en fånggröda nyligen behandlad med glyfosat och såväl gräs som rötter är ganska välväxta.
Mellan de dubbla packvalsarna längst bak på maskinen och pinnarna sitter det en rad med utjämnande tallrikar. Dessa sitter i ett parallellogram och följer med utan manuell justering när arbetsdjupet ändras på kultivatorn. Djupet ställs centralt med hydrauliken från förarplatsen och bestäms av packvalsen där bak. Föraren följer med med lyftarmarna så att maskinen hela tiden är i våg.
Karat är ingen ny kultivator men systemet med viktöverföring är helt nytt för i år. Dessutom har Lemken Karat kommit i en ny bredare version. På Agritechnica förra månaden visades Karat i 7 meters arbetsbredd för första gången.[kaltura-widget wid=”w201w223bk” width=”410″ height=”364″ addpermission=”0″ editpermission=”0″ /]