Kort och stark
Kubota skiljer sig mot många andra traktortillverkare vad gäller motorerna. De har stor cylindervolym i förhållande till antalet cylindrar. Den fyrcylindriga Kubotamotorn i M7171 är på 6,1 liter. Det ger en seg motor med stor vridmomentsstegring.
Motorn har avgasrening med SCR-, EGR- och DFP-teknik vilket innebär att man även tankar AdBlue. Denna tank sitter på vänster sida precis som den vanliga dieseltanken.
Vi provkör traktorn både i fält och transport och motorn är pigg och svarar snabbt. Traktorn är relativt kort och smidig och verkar passa många arbeten.
Just frontlastare är kanske inte det den anpassats för mest då motorhuven är stor och takfönstret litet. Det finns traktorer på marknaden som erbjuder bättre sikt. Men till transporter och fältarbete är den perfekt och den steglösa transmissionen är bekväm. Fram- / back-spaken till vänster om ratten är bra utformad och vippar man den neråt hamnar transmissionen i neutral.
Så fort man lägger i fram eller back börjar traktorn dra om man inte håller på bromsen. Om det är bra eller inte är en smaksak. En del förare föredrar traktorer som står stilla till dess man rör gaspedalen eller körspaken med Kubota är som en automatväxlad bil som börjar rulla så fort man lägger i växel.
Traktorn har en rejäl hydraulik och det finns två hydraulpumpar att välja mellan, 79,5 och 109,8 liter per minut. Båda kan man välja mellan fast eller lastkännande hydraulsystem.
Traktorn kan ha upp till fem dubbelverkande uttag bak och två fram.
Motor och växellåda styrs gemensamt av en dator och utväxling och motorvarvtal anpassas automatiskt efter arbetsförhållanden och vald hastighet. Föraren kan välja om traktorn ska prioritera minimal bränsleförbrukning eller kapacitet i arbetet.
Med en automatfunktion kan man få traktorn att sänka farten automatiskt så fort trepunkten höjs, detta för att man som förare lättare ska hinna med att manövrera på vändtegen.
Den steglösa transmissionen kommer från tyska ZF medan fram- och bakaxel kommer från amerikanska Dana.
Toppfarten är 50 km/h och i Sverige, där vi kör i 40 km/h, innebär det att man når toppfarten vid reducerat motorvarvtal.
Hytten är stor och ljus och sikten är perfekt åt alla håll. Det finns även dörr på höger sida.
Den stora pekskärmen i färg längst fram i höger armstöd är lätt att förstå sig på. Genom enkel knapptryckning kan man välja och flytta vilken funktion man önskar på vilken plats i skärmen. Kubota äger Kverneland och monitorn i M7-serien kommer från den norska maskintillverkaren. Givetvis följer den ISOBUS-standarden. Pekskärmen kallas K Monitor Pro och är på 12 tum.
Traktorn tillverkas i Kubotas nya fabrik i Frankrike och är störst i M7-serien.
Totalt är det tre storlekar och de säljs i tre olika utföranden, Standard, Premium och Premium-KVT. Det innebär att Kubota valt tre olika utrustningsnivåer med fasta priser. Som exempel är fem yttre dubbelverkande hydrauluttag, frontlyft och frontkraftuttag standard på den modell vi provkört.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Kubota M7171 är en bra traktor att köra.
Hytten är bekväm med bra sikt och klimat och reglagen är bra placerade. Det vi sätter som minus är att körspaken förs framåt för att öka hasigheten även när man backar. Vi föredrar traktorer som vänder på funktionen när man lägger i backen.
Den som vill vrida stolen en bra bit åt höger för att kunna sitta bekvämt och titta bakåt blir besviken då monitorn tar i höger dörr efter bara några graders vridning.
Kubota M7171 Premium
Motor: Fyrcylindrig Kubota på 6,1 liter och 126,8 kW (170 hk) maxeffekt och max vridmoment 740 Nm vid 1 200 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank: 330 liter + 38 liter AdBlue
Lyftkapacitet: 9 000 kg
Max hydraulflöde: 109,8 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 5 dubbelverkande uttag
Vikt: 6 880 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,25 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (22 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (80 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 1 065 000 kronor
Pris per hk: 6 264 kronor
Utrustning
Luftkonditionering: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: std
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Tre plus:
- Bra sikt
- Lättarbetad monitor
- Bra hyttventilation
Tre minus:
- Litet slag i ratten (tiltläget)
- Körspaken fel håll när man backar
- Kan bara vrida stolen lite