Steglös Claas – bra allroundtraktor
Nya steglös Claas i 200-hästarsklassen är en bra och välutrustad traktor i både transport och i fält.
Den steglösa transmissionen i Claas Axion 820 kommer från tyska ZF och är den samma som i exempelvis Case IH CVX. Som vanligt när det gäller steglösa transmissioner från samma leverantör i olika fabrikat av traktorer är sättet att använda dem lite olika. Claas Axion, som heter C-Matic i steglöst utförande, har en liten körspak i höger armstöd för att öka och minska hastigheten och fram/backspaken till vänster om ratten har ett distinkt neutralläge.
Uppe på körspaken finns en orange knapp med vilken man aktiverar farthållaren. Transmissionen kan köras i manuellt eller automatiskt läge. I automatiskt läge regleras motorvarvtal och utväxling automatiskt efter vald framkörningshastighet. I detta läge kan man välja om traktorn ska prioritera bränsleekonomisk körning eller maximal dragkraft.
Alla inställningar görs i en dataskärm till höger om föraren. Den heter Cebis Här kan man först och främst välja en visning med tydliga instrument för vägtransport och en med mer detaljerad information för fältarbete.
Inställningar som görs i Cebis är som exempel till hydrauliken och vändtegsautomatiken.
ATL testkör Claas Axion 820 C-Matic både i fältarbete och i transport.
Traktorn är lätt att förstå sig på och även den som aldrig suttit i hytten på en Axion kan starta och köra iväg.
Hytten är bekväm både för förare och passagerare. Luftutsläppen till ventilationen sitter i frontpanelen och i hyttsidorna vilket är bra. Under ratten finns även ett kylt förvaringsfack för dryckesflaska.
Hytten har traditioenll B-stolpe men C-stolpen inflyttad mot mitten bak. Det innebär att sidorutorna blir välvda vilket ger fri sikt snett bakåt åt höger och vänster.
En finess med hytten är att den har fjädring i alla fyra hörnen.
Kraftuttaget har fyra hastigheter och det finns även drivhjulsberoende som extrautrustning. Växling sker med mekaniska spakar till höger om föraren, men tillslaget är givetvis elhydrauliskt.
På bakskärmarna är det gott om knappar. Givetvis kan man justera trepunkten och slå till/från kraftuttaget från bakskärmarna men man kan även manövrera ett yttre dubbelverkande uttag därifrån. Det är bra.
Lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut och spaken till spärren i högerpanelen sitter monterad på ett mycket bra sätt.
Vad som är sämre på Claas Axion är att motorhuven inte frilägger hela motorn då den fälls upp i framkant. Kvar blir en stor plåt vid varje sida som måste tas bort för hand. Likaså sitter batteriet lite svåråtkomligt till i en låda av stål på höger sida.
På vänster sida finns bränsletanken och i den en inbyggd verktygslåda av plast. Bränsletanken rymmer 296 liter som standard men traktorn kan fås med 409 liters bränsletank.
Eftersom traktorn har steglös transmission har den separat olja i transmission och hydraulik. Det ger säkerhet mot haverier.
Claas Axion finns i fem storlekar men det är bara 810, 820 och 840 som finns med steglös transmission som tillval. Modellerna 830 och 850 finns bara med semipowershift.
Den testade Claas Axion 820 hade större hjul än standard samt fjädrad framaxel vilket påverkat priset uppåt i vidstående faktaruta. I basutförande kostar traktorn 973 100 kronor.
Claas Axion 820 C-Matic
Motor: Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 139 kW (189 hk) maxeffekt och max vridmoment 846 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 600/65R28 fram och 650/75R38 bak
Bränsletank: 296 liter
Lyftkapacitet: 9 094 kg
Max hydraulflöde: 110 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vändradie: 7,0 meter
Vikt: 7 100 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (25 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (44 liter), hydrauloljebyte 1 000 timmar (104 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 1 033 250 kronor
Pris per hk: 5 466 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter 900 kg: 13 900
Passagerarsäte: std
Frontlyft: 37 650
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 8 400
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: nej
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Vändtegsautomatik: std
Radar: 5 050