ANNONS

Agcos Ideal kommer även till Sverige

Agcos nya stortröska Ideal kommer att köras på demotur runt om i Europa i den kommande skördesäsongen. I ett pressmeddelande från företaget står att tröskan ska visas i fält i Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Danmark, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien och Litauen.
Sverige står således inte med på listan, men företrädare för Lantmännen Maskin berättar för Lantbruksnytt att tröskan även kommer till oss i skörd 2018.
Vi tittade på tröskan i Agcos tröskfabrik i italienska Breganze i september i fjol och då skrev vi så här:

Tre storleksmodeller med en eller två rotorer, tröskautomatik med övervakning i realtid och överlägsen tankkapacitet. Agcos nya tröska med namnet Ideal blir dessutom svartgrå oavsett vad för emblem som placeras på dess skyddsplåtar. Massey Ferguson, Fendt och Challenger ska på allvar ta sig in i striden om tröskförsäljning.

Har man inte ett koncept som är helt övertygande från början startar man hellre om från noll och slipper därmed tidigare konstruktionslösningar vars avskrivningsperiod inte är över ännu. Resultatet är den nya Ideal-tröskan i klass 7, 8 och 9 med design och tekniska detaljer som branschen inte skådat tidigare.
Rotorkonceptet är kapacitetsmässigt överlägset skakarvarianter, men har under hela sin existens fått utstå kritik för sin aggressivitet mot den för många gårdar viktiga halmen. Den minsta modellen – Ideal 7 – har en rotor och de två större två rotorer. Trots det är det varken här eller i rotordiametern på 600 mm i diameter som man lägger fokus på halmkvalité hos Agco. I stället har man utvecklat marknadens längsta rotor på 4,8 meter för att kunna köra dem långsammare och därmed få skonsam tröskning utan att tumma på kapacitet. Med den lägre hastigheten kommer även 20-50 procent lägre effektbehov och rotorerna är reversibla från hytten. För att ytterligare skona grödan sitter en matningsrulle före tröskverket som ser till att materialet kommer in i underkanten på rotorn och efter urtröskningen krävs inga extra rullar för att få halmen vidare till halmhuven eller hacken. Resultatet är en halmsträng som är i princip dubbelt så stor som efter de största konkurrenternas rotortröskor, enligt Agco.
Under tröskverket sitter nyutvecklade plan i välvd plast som både är lättare än normala varianter, samtidigt som den böjda formen gör att rensverket blir optimalt matat.
Men vad vore dagens lantbruksmaskiner utan automatik? Via tillvalet om 40 massflödessensorer och 12 spillsensorer kan tröskföraren övervaka maskinens arbete i realtid – från arbetsbelastningen på tröskverk till kärnkvalité i tanken. Via samma tillval fås även automatisk justering av tröskverkets inställning och maskinens framkörningshastighet, vilket håller uppe kapacitet och kvalité efterhand som förhållanden ändras under dagen. Den automatiska varianten finns i två utföranden – en enklare och en mer avancerad. Den enklare sköter sig helt själv, men föraren har inte möjlighet att övervaka tröskans olika plan lika noggrant. Den mer avancerade inkluderar en ipad där man via en app ser all information som sensorerna samlar in i och betydligt enklare justerar avvägningen mellan kapacitet, kvalité och spill i en lättöverskådlig triangel med en punkt som justeras med drag-och-släpp-teknik. Agco går alltså ifrån sin taktik om att den kända Fendt-terminalen, som även ses i den nya tröskan, ska klara av att ge föraren fullständig kontroll över maskinen. Samtidigt kan ipad-tekniken erbjuda fjärrövervakning och dessutom styrning av olika funktioner i det automatiska tröskverket, vilket öppnar upp möjligheten för att ha mindre erfarna förare i hytten.
Att Ideal är en maskin framtagen för gårdar som arbetar över ett stort geografiskt område eller för maskinstationer med många kunder och fält är solklart. Tröskan har en hydrostatisk transmission med tre mekaniska växlar som växlas automatiskt och topphastigheten är 40 km/h med både band och hjul – beroende på respektive lands regelverk. Eftersom transportbredd är en viktig del för många gårdar har den nya tröskan smala mått. Med 600 mm breda band eller 800 mm breda hjul mäter den under 3,3 meter och mindre än 3,5 meter med 760 mm breda band. Agco har även utvecklat tillvalet AutoDock, som är en från hytten hundraprocentigt manövrerad tillkoppling av skärbordet med dess hydraulik, elektronik, låsning och drivning.
Med sitt amerikanska styre var det inte helt oväntat att man även skulle presentera något som var lite större än konkurrenterna. Trots att tröskorna är i klass 7, 8 och 9 uppger man att kapaciteten för Ideal 9 ligger omkring 80-85 ton vete per timme. Vad vore en sådan siffra utan möjlighet att effektivt ta hand om kärnorna? Den minsta modellen matchar konkurrenternas största spannmålstankar, medan den större modellen lastar hela 17 100 liter och dessutom tömmer denna på 1 minut och 35 sekunder. Detta är möjligt tack vare automatisk justering av plåtarna över skruvarna i tankens botten via hydraulik. Dessutom har man ökat diametern på tanktömningsröret till 46 cm och därmed dubblerat tömningshastigheten från 105 till 210 liter per sekund, jämfört med dagens största Agco-tröskor. Detta trots att tröskan passar i system för fasta körspår på tolv meter. Prestandan på lyftkapaciteten skvallrar dock om att tankar finns på större skärbord. Redan på pressvisningen pratades det om 50 fot, även om det inte fanns något bekräftat.

Den nya Ideal-tröskan från Agco kommer både som Fendt och Massey Ferguson i Sverige, samt som Challenger på de marknader där det är ett stort märke. Tröskor säljs i en så liten volym att man tagit beslut om att hellre bygga en bra men gemensam tröska och låta kunderna välja märke efter vilken återförsäljare de föredrar, än att låta utvecklingskostnaderna bli ännu högre än de cirka 200 miljoner dollar som blivit investerade i själva maskinen.

Den nya Ideal-tröskan från Agco kommer både som Fendt och Massey Ferguson i Sverige, samt som Challenger på de marknader där det är ett stort märke. Tröskor säljs i en så liten volym att man tagit beslut om att hellre bygga en bra men gemensam tröska och låta kunderna välja märke efter vilken återförsäljare de föredrar, än att låta utvecklingskostnaderna bli ännu högre än de cirka 200 miljoner dollar som blivit investerade i själva maskinen.

Relaterade artiklar