ANNONS

Vad i tusan är jouröppet värt?

Den frågan kom i veckan in från en lantbrukare som ville vara anonym om vi skulle få delge hans åsikter inom den svenska lantbruksmaskinbranschen, och då hans idéer verkade intressanta så accepterade vi det här på NilehnTeknik.
Under den senaste veckan har vi av naturliga skäl fått många samtal från lantbruakre som haft åsikter om hur den svenska lantbruksmaskinsförsäljningen bör se ut.
Alla kan nog vara överesn som att i dag är de flesta traktorer och maskiner som tillveraks i väst lika bra eller lika dåliga. Några fabrikat urskiljer sig med lite bättre teknik och är därmed lite dyrare medan andra är lite billigare och därmed har sparat in på vissa delar i sin konstruktion.
Men det som avgör i dag, vilken traktor eller maskin man köper till sin gård, är vad återförsäljaren kan erbjuda.
Vår tipsare anser att återfösäljaren är helt avgörande för hur ett varumärke utvecklas på marknaden och där skiljer det sig mycket i dag.
Många lantbrukare får nuförtiden ett sms om att en återförsäljare har jouröppet, men vad tusan är ett sådant sms värt?
Är man animalieproducent med en lastmaskin eller fullfodervagn är två veckor jour på våren och två på hösten inte mycket värt, då deras maskiner ska användas varje dag året runt.
Ett sms om jouröppet ger även negativa signaler om att det blir lite dyrare om vi ringer under den perioden.
De svenska lantbruksmaskinåterförsäljarna har lite olika upplägg i dag. Vissa tillämpar jouröppet under toppar i växtodlingen, vissa ger ett antal alternariv att ringa vidare när man ringer till företagets växel medan vissa alltid kopplar växelnumret vidare till en fysisk person som verkligen kan hjälpa till, oavsett när på dygnet man ringer, jour eller ej.
De senrare kommer att bli vinnarna!
Lantbrukare arbetar i dag dygnet runt och bara de lantbruksmaskinåterförsäljare som kan leva upp till det kommer att klara sig i framtiden, oavsett vilket fabrikat på traktorer och maskiner man säljer.
Det finns i dag lantbruksamaskinåterförsäljare med stora fina verkstäder som endast är öppna 7.30 till 16.00 måndag till fredag. Om dessa hade varit öppna dygnet runt med reparatörer som jobbat skift hade man fått ett bättre utnyttjande av verkstaden och gett lantbrukarna bättre service. Så arbetar man inom många andra branscher.
Hur kan man då sammanfatta det vår anonyme lantbrukare tipsade oss om?
Jo, att de svenska lantbruksmaskinåterförsäljarna måste anpassa sig efter lantbrukarnas behov. En lantbrukare som tvingas jobba en söndag, för att vädret medför att det är en fördel, får inte större timpeng för att jobba den röda dagen och då kan inte maskinåterförsäljaren räkna med högre ersättning för att ställa upp samma dag.
Ett annat problem är maskiner som krånglar på orimliga grunder. Det finns många exempel där lantbrukare tvingats köpa nya reservdelar till sin traktor eller maskin men efter en orimligt kort tid tvingats repararera igen. Även om garantitiden på reservdelen gått ut enligt regelverket, så är det rimligt att få en ny del då utan extra kostnad om den aktuella reservdelen havererat onormalt tidigt igen.
Återförsäljaren får i dessa lägen normalt ingen ersättning via generalagent från fabrik, vilket naturligtvis är ett probelm, men det är viktiga saker som oavsett måste lösas, enligt vår anonyme tipsare.
Vissa lantbruksmaskinåterförsäljare i Sverige lever redan upp till dessa kriterier, men inte alla!

Relaterade artiklar